Annons
X
Annons
X

Ljus idé på export

Hon är svensk entreprenör och uppfinnare med siktet inställt på Afrika, det ”nya Kina” som finansminister Anders Borg har uttryckt saken. Linda Krondahls solcellslampa har på bara ett par år förändrat livet för afrikanska familjer, småföretagare, lärare och sjukhuspersonal.

Entreprenören Linda Krondahl startade sitt företag 2008 och når för första gången en omsättning på 1 miljon kronor i år. Solcellslampan finns i dag på sex kontinenter och företaget har framför allt siktet inställt på Afrika och Asien.
Entreprenören Linda Krondahl startade sitt företag 2008 och når för första gången en omsättning på 1 miljon kronor i år. Solcellslampan finns i dag på sex kontinenter och företaget har framför allt siktet inställt på Afrika och Asien. Foto: TOMAS ONEBORG

I Angola,
ett land i sydvästra Afrika med 13 miljoner invånare, dör enligt WHO uppskattningsvis 30 000-35 000 människor varje år i olyckor i samband med användningen av fotogenlampor inomhus. Förutom brandrisken avger förbränningen av fotogen gaser inomhus som är skadliga både för ögon och andningsvägar.

– Det är tyvärr oftast kvinnor och barn som dör. En olycka för ett par år sedan blev en ögonöppnare för mig. 27 barn brann inne på ett skolhem till följd av en fotogenlampa som välte en natt och satte eld på skolan. Dörrar och fönster var låsta för att ingen skulle komma in och för att barnen inte skulle springa ut nattetid. Det är 27 barn för mycket när det finns lösningar, säger hon.

Just problemen med användningen av den farliga fotogenlampan fick Linda Krondahl, civilingenjör med bas i Stockholm, att våga satsa fullt ut på sin uppfinning, en kombinerad lampa och mobilladdare som drivs av solljus. Den är tänkt att underlätta vardagen för människor som tillbringar mycket tid utomhus och som inte har tillgång till elektricitet, exempelvis på den afrikanska landsbygden. Finns det tillgång till el handlar det för de allra flesta familjer om att hushålla med sin förbrukning för att få pengarna att räcka.

Annons
X

QUIZ:
Har du hängt med i veckans nyhetsflöde? Testa dig!

En siffra från Världsbanken visar att det varje år spenderas 10 miljarder dollar på fotogen i världens tillväxtländer. Att då kunna erbjuda en lösning där tio timmars laddning av solljus räcker för att driva en lampa i 20 timmar kan förändra livet för många, menar Linda Krondahl.

– Vårt största problem just nu är priset. Vi har lyckats få ner det med 25 procent sen starten men lampan kostar fortfarande drygt 1000 kronor vilket är mycket pengar för många, inte minst i tillväxtländer. För att komma ner ytterligare måste vi tillverka betydligt större volymer. Där är vi inte riktigt än, säger hon.

Lampan finns idag på sex kontinenter: Europa, Nordamerika, Afrika, Asien, Australien och Sydamerika. Stort fokus ligger på Afrika där bolaget fått beställningar från Tanzania. Idag har endast 20 procent av befolkningen i Tanzania el och i stort sett alla vuxna har en mobil. Antalet mobiltelefoner har på ett par år ökat från några hundra tusen till 20 miljoner. Solcellslampans möjligheter att ladda mobiltelefoner har väckt stort intresse.

– Det är i dag ofta en person som laddar hela byns mobiler. Han eller hon samlar ihop byns mobiler och går ett antal mil in till staden. Det tar ibland tre dagar att ladda allas telefoner plus att det kostar var och en att få sin mobil laddad. I slutändan kan det bli mycket pengar för en familj. Med HiLight-lampan kan tio lokala mobiler eller tre Iphones laddas på en dags sol, det gör skillnad, säger hon.

– Den som har en lampa kan dessutom tjäna lite extra pengar på att hjälpa grannen.

Även för lärare i Tanzania finns pengar att tjäna. Idag betalar en lärare själv för all fotogen som behövs till elevernas lektioner. De lägger cirka 15 till 20 procent av sin lön bara på fotogen, berättar Linda Krondahl.

– Har du en låg inkomst kan du ju tänka dig att man inte är så villig att sitta sena kvällar och förbereda läxor när fotogenen är så dyr. Det där kan vi göra något åt, säger hon. Företaget har bland annat inlett diskussioner med en rad organisationer som jobbar med mikrolån för att fler, bland annat lärare, ska ha råd med ett köp. En insats för bättre belysning i skolorna och hemmen skulle bidra till att läskunnigheten i landet ökar.

Linda Krondahl startade sitt företag HiNation 2008 och driver det i dag tillsammans med sin kompanjon Kristina Linhardt. De första beställningarna på lampan började trilla in för två år sen och i år räknar de med att kunna nå miljonomsättning. Under förra året letade bolaget externt kapital för att kunna utveckla produkten vidare och snabbare nå ut på marknaden. HiNation fick ett bud från ett indiskt företag som ville köpa, ett bud som Linda Krondahl tackade nej till.

– De hade en lägre värdering av bolaget än den vi hade. Det kändes inte bra. Men kommer rätt bud så är det klart att vi är intresserade av en diskussion. Men det är viktigt att det kommer från någon som vill vara med på samma resa som vi gör nu och är beredd på en längre exit, säger hon och utesluter inte en börsnotering på sikt.

På Östafrikanska Handelskammaren märker man en tydlig trend bland svenska företag som vill satsa i Afrika. Idag har organisationen 200 medlemmar och organisationen är en mötesplats för de svenska företag som vill göra affärer med länder som Kenya, Tanzania och Uganda.

– Vi fokuserar på en liten del av Afrika, en region där det i dag bor 130 miljoner människor. Här växer medelklassen men det är mycket kvar att göra. Just därför behövs svenska företag som kan hjälpa till att skapa arbete, säger Harald von Matérn, ordförande i Östafrikanska Handelskammaren.

Enligt von Matérn finns ett stort behov av satsningar inom såväl infrastruktur som jordbruk, sjukvård och skolor.

– Det behövs allt, helt enkelt. Många länder börjar från noll, säger von Matérn och ger rådet att skaffa en bra lokal partner på plats.

För Linda Krondahl och hennes kolleger fortsätter ett intensivt arbete. Nästa steg är att få hjälporganisationer som Röda korset eller Läkare utan gränser att se nyttan av produkten i deras fältarbete. I början av 2013 reser de för första gången till Indien där Linda Krondahl hoppas hitta en lokal partner. En indisk lansering ingår i ett projekt med stöd från statliga Tillväxtverket.

– Vi tittar på fyra indiska stater med totalt över 250 miljoner invånare där elförsörjningen är som sämst. I Indien finns en enorm potential – i dag saknar 360 miljoner indier el.

• LÄS OCKSÅ:
Het svensk idé erövrar världen

Annons
Annons
X

Entreprenören Linda Krondahl startade sitt företag 2008 och når för första gången en omsättning på 1 miljon kronor i år. Solcellslampan finns i dag på sex kontinenter och företaget har framför allt siktet inställt på Afrika och Asien.

Foto: TOMAS ONEBORG Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X