Recension

Anna & Mats i VällingbyLjummen skilsmässa i Vällingby

Sanna Krepper och Niklas Hjulström.
Sanna Krepper och Niklas Hjulström. Foto: Petra Hellberg

Kulturhuset Stadsteatern öppnar sin nya scen i Vällingby med en skilsmässopjäs byggd på en roman av Helena von Zweigbergk. Trots begåvade krafter är uppsättningen inte tillräckligt het för möjliga eruptioner, skriver Lars Ring.

Under strecket
Publicerad

Niklas Hjulström och Sanna Krepper.

Foto: Petra Hellberg
Annons

Trappan är ett vackert, symboliskt namn på en lokal ägnad kulturen. Medborgarhuset Trappan ritades av Sven Backström och Leif Reinius 1956 som del av det nya Vällingby centrum. Byggnaden kan nu fira sin 60-årsdag med att Kulturhuset Stadsteatern förlägger en del av sin verksamhet här. Nyrenoverat, funkisfint, vitt ståtar det med visioner från en tid då bristen på bostäder botades med decentralisering istället för cityförtätning.

Olof Hanson, regissör och ansvarig för Fri scen, ska nu med rapparen Ayesha Quraishi bygga en repertoar för den nya Vällingbyscenen. Duon har valt att börja med en dramatisering av romanen ”Ur vulkanens mun” av Helena von Zweigbergk från 2008 – istället för, säg, en ny pjäs av vällinbybon och lokalpatrioten Martina Montelius. För att passa in är titeln omdöpt till ”Anna & Mats i Vällingby” trots att stora delar av skeendet äger rum på ett sluskigt charterhotell på Sicilien, vid randen av glödheta Etna....

Annons
Annons
Annons