Livsstil till salu

MASSKULTURDANDYS För hipstern är koll viktigare än pengar. Två nya böcker försöker ringa in den konsumtionsinriktade subkulturen där smakmarkörerna blir förlegade i samma stund de befästs. Världen ligger för deras fötter, men allt de vill är att klä dessa i rätt skor, konstaterar Jenny Damberg.

Uppdaterad
Publicerad
Annons

Häromåret anställde Svenska institutet, en statlig myndighet med uppgift att öka omvärldens intresse för Sverige, en assistent åt gatumodefotografen Scott Schuman. Schuman, mer känd under sitt bloggalias The Sartorialist, var på väg till stan för att dokumentera Stockholms modevecka 2009. I det mejl som cirkulerade bland presumtiva uppdragstagare efterfrågades ”en assistent/ guide som hjälper honom att hitta till rätt visningar/fester/events/personer att fota. /…/ Personen ska vara, du vet, så där, ’creddig’.”

Det är något väldigt svenskt, detta. Till och med staten är intresserad av att belöna hipsterns särskilda kunskap (”credd”). Men så är också den svenska – även den officiella – självbilden i mycket den av en nation av hipsters. Sverige: Ett ”designintensivt” kreativt samhälle, befolkat av goda konsumenter.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons