X
Annons
X
Recension

Terezín/Theresienstadt Livslust ända till slutet

Freizeitsgestaltung – fritidsgestaltning – kallades de kulturella program som gjort arbetslägret Theresienstadt beryktat. Mest populära var kabaréaftnarna, där skrattet skingrade dödsångesten. Judar förbjöds att musicera och komponera i Nazityskland, men Theresienstadt blev en temporär fristad och propagandafasad, sista anhalten före Auschwitz. Anne Sofie von Otters nya skiva tillägnas de barn och vuxna vars kreativitet fick en sista blomning där. Tillsammans med en briljant konstellation musiker förmedlar von Otter livslust och civilkurage genom osentimentala tolkningar, som inte minst lyfter fram underhållningsmusikens kraft.

Stilistiskt är det hela spretigt, på ett sätt som svarar mot kulturlivet i lägret. Viktor Ullmanns sinnliga tonsättningar av franska 1600-talssonetter ställs mot en kabarésång ur Martin Romans Karusell, där barnen frågar sig var de hamnat när de kliver av. Mot den ­klezmer-färgade melankolin i Carlo Taubes Ein jüdisches Kind kontrasteras Hans Krásas exotiska Rimbaud-sättningar, känsligt tolkade av barytonen Christian Gerhaher, och Erwin Schulhoffs sträva violinsonat (Daniel Hope).

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X