Annons

Lars Ring:Livslögner och rotlöshet lockar på Broadway

Om krigstrauman för bara några år sedan präglade den nyskrivna amerikanska dramatiken, är det nu i stället identitetspolitik som är den gemensamma nämnaren för flera aktuella uppsättningar på New Yorks teatrar. Den pjäs som bäst lyckas lägga fingret på samtidens puls är dock en snart 40-årig modern klassiker.

Publicerad
Debra Jo Rupp som den tårtfrälsta Della i ”The cake”.
Debra Jo Rupp som den tårtfrälsta Della i ”The cake”. Foto: Joan Marcus

Vårsol ena dagen, snöstorm och inställda skolor den andra. New York verkar mer schizofrent än någonsin, eller kanhända bara mer tydligt diversifierat. Mängder av nya skyskrapor runt attraktiva Midtown stiger mot himlen, men tiggarna är fler och högljutt envisa. Polisnärvaron har också ökat markant, vilket inte hindrar att den söta lukten av marijuana sprider sig på gatorna. Guvernören Andrew Cuomo har meddelat att en legalisering är på gång. Vakterna utanför Trump Tower liknar kommandotrupper. Det är som om New York är en räcka alternativa världar som existerar bredvid varandra likt parallella universum – som på Guggenheimmuseet där Hilma af Klints abstrakta metafysik och Robert Mapplethorpes foton av manliga kön samsas för att visa på diametralt olika sätt att uppfatta världen och dess värden.

Debra Jo Rupp som den tårtfrälsta Della i ”The cake”.

Foto: Joan Marcus Bild 1 av 6

Kyle McArthur och Bryce Pinkham i ”Superhero”.

Foto: Joan Marcus Bild 2 av 6

Manhattan Theatre Clubs ”Choir boy”.

Foto: Matthew Murphy Bild 3 av 6

Marinda Anderson och Genevieve Angelson i ”The cake”.

Foto: Joan Marcus Bild 4 av 6

Ana Roshelle Diaz och Luka Kain i "Awake!".

Foto: Edward T Morris Bild 5 av 6

Ethan Hawke och Paul Dano i ”True west”.

Foto: Joan Marcus Bild 6 av 6
Annons
Annons
Annons