Annons

Livet som en uppskjuten avrättning

”Självporträtt”, Alingsås 1941-42, olja på duk.
”Självporträtt”, Alingsås 1941-42, olja på duk. Foto: Eva Björkman/Uppsala konstmuseum

De flesta känner honom som författare, men Peter Weiss var också bildkonstnär. I sina målningar, teckningar, collage och filmer brottades han ständigt med människans grymhet. Nu visas konsten i Uppsala.

Under strecket
Publicerad

”Självporträtt mellan död och syster”, 1935.

Foto: Mikael SylwanBild 1 av 8

”Den stora världsteatern”, 1937, olja på pannå.

Foto: Foto: Moderna Museet / Åsa LundénBild 2 av 8

”Potatisätarna”, olja på duk, 1942.

Foto: Eva Björkman/Uppsala konstmuseumBild 3 av 8

”Gårdfarihandlaren”, 1940.

Foto: Mikael SylwanBild 4 av 8

”Människor på spårvagn I”

Foto: Eva Björkman/Uppsala konstmuseumBild 5 av 8

”Människor på spårvagn II”, olja på trä, 1934.

Foto: Eva Björkman/Uppsala konstmuseumBild 6 av 8

”Snäckan”, olja på duk, 1944.

Foto: Eva Björkman/Uppsala konstmuseumBild 7 av 8
Bild 8 av 8

Det ”besvärliga arbetet med kulturen tar aldrig slut, lika litet som plågan och pinan som det strävar efter att avhjälpa”. Orden är den tyske författaren W G Sebalds, ur en briljant essä – ”Hjärtats förkrosselse” – om minne och grymhet i Peter Weiss verk.

Dramatiker och författare. Experimentell filmare, regissör, illustratör och målare, Peter Weiss var allt samtidigt. Den 8 november skulle han ha fyllt 100 år. Uppsala konstmuseum uppmärksammar honom som bildkonstnär i en viktig utställning. Ett sextiotal verk – målningar, teckningar, collage och svart-vita experimentfilmer – visas.

Annons
Annons
Annons