X
Annons
X

Livet som en uppskjuten avrättning

De flesta känner honom som författare, men Peter Weiss var också bildkonstnär. I sina målningar, teckningar, collage och filmer brottades han ständigt med människans grymhet. Nu visas konsten i Uppsala.

”Självporträtt”, Alingsås 1941-42, olja på duk.
”Självporträtt”, Alingsås 1941-42, olja på duk. Foto: Eva Björkman/Uppsala konstmuseum

Det "besvärliga arbetet med kulturen tar aldrig slut, lika litet som plågan och pinan som det strävar efter att avhjälpa". Orden är den tyske författaren W G Sebalds, ur en briljant essä – "Hjärtats förkrosselse" – om minne och grymhet i Peter Weiss verk.

”Självporträtt”, Alingsås 1941-42, olja på duk.

Foto: Eva Björkman/Uppsala konstmuseum Bild 1 av 9

”Självporträtt mellan död och syster”, 1935.

Foto: Mikael Sylwan Bild 2 av 9

”Den stora världsteatern”, 1937, olja på pannå.

Foto: Foto: Moderna Museet / Åsa Lundén Bild 3 av 9

”Potatisätarna”, olja på duk, 1942.

Foto: Eva Björkman/Uppsala konstmuseum Bild 4 av 9

”Gårdfarihandlaren”, 1940.

Foto: Mikael Sylwan Bild 5 av 9

”Människor på spårvagn I”

Foto: Eva Björkman/Uppsala konstmuseum Bild 6 av 9

”Människor på spårvagn II”, olja på trä, 1934.

Foto: Eva Björkman/Uppsala konstmuseum Bild 7 av 9

”Snäckan”, olja på duk, 1944.

Foto: Eva Björkman/Uppsala konstmuseum Bild 8 av 9
Bild 9 av 9
Annons
X
Annons
X
Annons
X