X
Annons
X
Recension

100 sånger Livet sjunger i terrorns skälvande minuter

Ett jubel över livet. Roland Schimmelpfennig har världspremiär på en ny pjäs på Örebro länsteater. Han har skrivit om vad 100 människor tänker under två korta minuter före en katastrof. Det har blivit en suggestiv och magisk iscensättning.

Malin Berg, Samuel Astor Åström, Roger Storm och Frida Beckman i ”100 sånger”. Foto: Kicki Nilsson

Människor väntar på morgonpendeln. Om en minut ska tåget komma, om två minuter kommer en bomb att explodera. Om ännu några sekunder därefter ska fragment av kroppsdelar och sånger som aldrig hann gnolas färdigt virvla likt ett kalejdoskop av kött, blod och tystnad.

Tysken Roland Schimmelpfennig är en internationellt stor och mycket spelad dramatiker. Han skriver på ett helt särpräglat sätt, repliker som kommenterar sig själva, men också berättar vad rollerna tycker och tänker bortom sina utsagor. Texten blir en gudomlighet som vet allt, också vad som ska hända – och som pekar på rollernas funktioner och likheter med fabeldjur eller mytologier. Han skriver en ström av röster, pjäserna liknar suggestiva körverk som sammanfattar människan och hennes villkor såväl faktiskt socioekonomiskt som metafysiskt.

Hanna Dawit i ”100 sånger”.

Foto: Kicki Nilsson Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X