X
Annons
X
Film
Recension

The killing of a sacred deer Livet leker – sen tränger sig den gåtfulle Martin på

Premium

En kall och hård sagovärld där undantagslagar råder. Yorgos Lanthimos är sin estetik trogen i nya "The killing of a sacred deer". Bilderna skiner som polerade julgranskulor, skriver Jan Söderqvist.

Nicole Kidman och Colin Farrell.
Nicole Kidman och Colin Farrell. Foto: Scanbox

Det tragiska i tragedin är obönhörligheten: hur vi rör oss mot en avgrund som inte går att undvika av skäl som är inbäddade i vår egen syndfulla natur. Och gudarna är, om vi håller oss till den grekiska antik där tragedin föddes, inte bättre än vi: inbilska, grälsjuka, hämndlystna och missunnsamma. Vore de inte gudar, skulle de gå samma grymma öde till mötes som människorna.

Ta berättelsen om kung Agamemnon och prinsessan Ifigenia, som når oss genom Euripides, Racine, Goethe och många andra. Agamemnon förde befäl över den grekiska här som skulle bege sig till Troja, och för att skeppen skulle kunna lämna hamnen i Aulis avkrävdes han ett fruktansvärt offer av gudinnan Artemis – dottern Ifigenias liv. Med list lockades hon till Aulis, och offret verkställdes. Väl hemkommen efter sin seger, får Agamemnon ett blodigt mottagande då hans egen hustru Klytaimestra hämnas sin dotters död. Lidande och nederlag över hela linjen.

Nicole Kidman och Colin Farrell.

Foto: Scanbox Bild 1 av 5

Barry Keoghan som Martin.

Foto: Scanbox Bild 2 av 5

Nicole Kidman

Foto: Scanbox Bild 3 av 5
Foto: Scanbox Bild 4 av 5

Nicole Kidman.

Foto: Scanbox Bild 5 av 5
Annons
X
Annons
X
Annons
X