X
Annons
X
Recension

Helan & Halvan – Another nice mess Livet blir en fest med Röör och Holla

"Helan & Halvan" i Gunilla Röörs och Karina Hollas version blir en vacker, vemodig och underhållande skildring av vänskapens väsen. Med Beckett som resonans använder de teatern som frizon för lek och allvar och gör livet till en fest, skriver Anna Ångström.

Gunilla Röör och Karina Holla. Foto: Joshua Walter
Läs mer om Scenhösten 2016

Samuel Beckett förbjöd som bekant kvinnor att spela hans absurda signaturpjäs ”I väntan på Godot”, en anvisning som har utmanats i sceniska queerprojekt och nytolkningar. Kanske skulle den svartsynte dramatikern, som ju älskade (stum)filmens komiker – Helan & Halvan, Charlie Chaplin, Buster Keaton och bröderna Marx – ha kapitulerat inför den kammarvariant som Karina Holla och Gunilla Röör nu spelar på Teater Giljotin.

Två mogna, mångsidiga och galet generösa kroppsekvilibrister tar sig, via just Helan och Halvan, an fragment av den pjäs Beckett själv kallade "a bloody mess". Klädda i kostymer och kubb sitter de på slitna kappsäckar i inledningen. Någon osynlig kraft verkar ha skruvat upp deras kroppar som rör sig mekaniskt och kastar hotfulla skuggor i fonden. "Vi är två björnar som dansar på en het platta", påstår dessa luffare som rids av existentiella kval; att bli ensamma, osynliga, glömda.

Gunilla Röör och Karina Holla.

Foto: Joshua Walter Bild 1 av 2

Karina Holla och Gunilla Röör i en affisch för komikerduon ”Helen & Halvan”.

Foto: Joshua Walter Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X