Annons
X
Annons
X

Litterärt möte om religion

Inom kultursfären ses det som löjligt att vara troende. Det säger muslimske poeten Mohamed Omar och kristne prästen Mikael Mogren. I den aktuella boken Vem är du? samtalar de om sekularisering, islamofobi, könsroller och nyfikenhet på andra religioner.

Mikael Mogren och Mohamed Omar vill främja dialog mellan den kristna och muslimska världen. - Det finns många européer som är experter på islam. Vi behöver fler muslimer som doktorerar i Elsa Beskow, säger Mohamed Omar.
Mikael Mogren och Mohamed Omar vill främja dialog mellan den kristna och muslimska världen. - Det finns många européer som är experter på islam. Vi behöver fler muslimer som doktorerar i Elsa Beskow, säger Mohamed Omar. Foto: LARS PEHRSON

När Mohamed Omar var 16 år konverterade han till islam. Så uttrycker han det nu.

Då, när det hände, brukade han säga att det inte betydde någon förändring, att hans styvfar alltid hade varit muslim och att det var naturligt att han själv började gå till moskén. I själva verket ville han mest kunna utöva tro utan att bli retad.

–Sverige är ett kristet land, men samtidigt ses man som knäpp om man är kristen. Om man däremot kommer från en muslimsk bakgrund så behöver man inte stå till svars för sin religion på samma sätt. Det kändes bekvämare.

Annons
X

Sedan dess har hans förhållande till religionen utvecklats. Mohamed Omar är ”förälskad i islam”, en känsla som efter 16 år fortsätter att växa. Som poet och chefredaktör för tidskriften Minaret tror han sig vara Sveriges enda kulturpersonlighet med en aktiv muslimsk tro.

–Det börjar komma fler, till exempel poeten Johannes Anyuru. Men jag tror inte att det finns någon annan som både deltar aktivt i kulturdebatten och ber fem gånger om dagen, säger han.

Mikael Mogren växte upp i ett kristet hem. Efter några närmast ateistiska tonår mötte han Gud, vilket han beskriver som att ”bli drabbad på ett existentiellt plan”. I dag är han forskare i teologi, kulturdebattör och kaplan i Helga Trefaldighets kyrka i Uppsala. Han håller med om att många svenskar ser ner på gudstro, särskilt inom kultursektorn.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    –De anser att de har lämnat det stadiet. Religion blir något som tillhör de andra, något man bara tar till i nödens stund. Men man är inte en högre stående människa för att man säger att man har lämnat religionen. Det är en modernitetens villfarelse.

    Mohamed Omar fyller i:

    –I kultursammanhang ses det ju som en självklarhet att religion är dåligt. Alla vill verka blasé, som att de har förstått allting. Att kasta sig ner på knä och tillbe en Gud är inte rumsrent.

    Tillsammans är de aktuella med samtalsboken Vem är du?. Genom mejlkonversationer under ett drygt år för de en dialog om sin tro, om dess roll i politiken, om kvinnosyn, om motsättningar mellan religiösa grupper, om att främja andlighet och bryta traditioner. Ambitionen var att lära känna varandras religion, och samtidigt uppmuntra till möten mellan andra kristna och muslimer.

    –På 50-talet hade vi ett par hundra muslimer i Sverige, nu börjar de närma sig en halv miljon. Men första gången jag medvetet pratade med en muslim var jag 22 år gammal. Det finns mycket nyfikenhet och man måste våga fråga, säger Mikael Mogren.

    Mohamed, du skriver att du gläds när människor kommer till tro, oavsett vilken religion det är. Hur går det ihop?

    –Vi muslimer tror att det bara finns en Gud. Jag tror att islam är lite riktigare än andra religioner, men att alla människor egentligen tror på samma Gud. Det är lite som med datorer. Om du har Windows 98 så funkar det, men inte lika bra som om du har den senaste versionen.

    Det är ofta svårt att avgöra om Mohamed Omar skämtar eller är allvarlig. Medan Mikael Mogren talar mjukt och med vänlig uppsyn har han ständigt ett finurligt leende på läpparna. De båda vännerna kommenterar varandras svar, skrattar och ställer följdfrågor. Gång på gång glider de iväg i samtal om annat än vad frågorna handlar om.

    Häromveckan skrev de en gemensam debattartikel i Expressen med rubriken ”Äntligen blir allt fler religiösa”. Utifrån statsvetaren Magnus Hagevis forskning slog de fast att andelen troende svenskar ökar, och att intresset för religion är extra stort i åldersgruppen 15–39 år.

    Trots sina uttalanden om föraktet mot religion säger de att sekulariseringen nått vägs ände. Avkristningen är över, menar Mikael Mogren, och talar istället om en ”påkristning”.

    –Generationen som växer upp nu har inte blivit pådyvlade någon statlig religion, så de kan se det positiva istället. Skillnaden är att det har blivit väldigt individuellt. Dagens unga snickrar ihop sin tro själva, säger Mohamed Omar.

    Vilken roll tror ni att religionen spelar i samhället om 50 år?

    –Jag tror att det finns fler muslimska intellektuella och fler öppet kristna intellektuella. Den så kallade neutrala sekulariseringen kommer att vara ifrågasatt, säger Mikael Mogren.

    Läs recensionen av Mohamed Omars senste diktsamling Parakletos svd.se
    Annons
    Annons
    X

    Mikael Mogren och Mohamed Omar vill främja dialog mellan den kristna och muslimska världen. - Det finns många européer som är experter på islam. Vi behöver fler muslimer som doktorerar i Elsa Beskow, säger Mohamed Omar.

    Foto: LARS PEHRSON Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X