Annons
X
Annons
X

Liten väldesignad suv – Toyota har blivit lyxig

Premium

Toyotas lilla designbomb C-HR är minisuven som skippat dieseln, blivit körglad och mer lyxig. Men man lämnar barnen i ett baksäte som mest påminner om en mörk mardrömsgrotta.

Det är lördagsafton i februari. Toyotas nya lillsuv C-HR med premiumabitioner har smugit sig ut på isen i Myckelgensjö i Ångermanland för att bekänna färg. Även när den pressas hårt går den odramatiskt.
Det är lördagsafton i februari. Toyotas nya lillsuv C-HR med premiumabitioner har smugit sig ut på isen i Myckelgensjö i Ångermanland för att bekänna färg. Även när den pressas hårt går den odramatiskt. Foto: Jonas Fröberg

Tänk en bildesigner på Toyota, en känslig konstnärssjäl som efter tio koppar starkt kaffe och lika många budget- och pr-strategimöten under dagen, sätter sig ner klockan 10 på kvällen.

Det är lördagsafton i februari. Toyotas nya lillsuv C-HR med premiumabitioner har smugit sig ut på isen i Myckelgensjö i Ångermanland för att bekänna färg. Även när den pressas hårt går den odramatiskt.

Foto: Jonas Fröberg Bild 1 av 9

En timme efter att vi tog bilden ringer bykyrkan helgmålsringning, vars malmtoner klingar över hela sjön.

Foto: Jonas Fröberg Bild 2 av 9

Telefonanläggningen har för dåligt ljud...

Foto: Jonas Fröberg Bild 3 av 9

... och pekskärmen har för små symboler.

Foto: Jonas Fröberg Bild 4 av 9

C-HR känns trivsam invändigt – så länge man sitter i framsätet.

Foto: Jonas Fröberg Bild 5 av 9

Till skillnad från andra överdesignade bilar, som exempelvis Nissan Juke, har C-HR i grunden ett harmoniskt linjespel som växer med tiden.

Foto: Jonas Fröberg Bild 6 av 9

Toyota, här är ett råd: skippa den tråkiga steglösa växellådan och installera en vanlig automatlåda.

Foto: Jonas Fröberg Bild 7 av 9
Bild 8 av 9
Foto: Jonas Fröberg Bild 9 av 9
Annons
X
Annons
X