Liten skillnad mellan dyra och billiga ljus

Billiga ljus brinner lika länge som dyra. När Sveriges provnings- och forskningsinstitut testade de åtta populäraste ljussorterna inför julen skilde det inte mycket i kvalitet mellan Liljeholmens ljus och billigvaruhusens egna märken.

Under strecket
Publicerad
Annons

Testföretaget Consumer Content gav provningsinstitutet i uppgift att undersöka hur länge ljusen brinner och rinner samt hur länge de glöder och sotar efter att de har släckts. Tre vita ljus av varje märke testades. Några var stearinljus, andra framställda av paraffin. Alla köptes i Stockholmsregionen i november.
Rauno Pyykkö, provningsingenjör på Sveriges provnings- och forskningsinstitut i Borås, jämförde brinntiden per centimeter ljus. Han kom fram till att Willys Eldorado-märke brann långsammast. ICA:s Deco brann snabbast.
– Brinntiderna höll ungefär det som utlovades på paketen, säger han.
Skillnaderna mellan ljusen var små, bortsett från designen. Men priset för tio timmars brinntid varierade mellan olika märken: Liljeholmens ljus kostar 7,86 kronor, Eldorado 1,58 kronor.
– När ljusen är någorlunda lika i kvalitet får väl priset avgöra, säger Rauno Pyykkö.
Ljusen rök eller sotade olika mycket efter att de hade släckts. Liljeholmens ljus rök i genomsnitt i 14 sekunder, ICA:s Deco-ljus i 6 sekunder.
– Det kan kännas litet obehagligt om ljusen sotar länge. Det är soten som ger den där lukten när man släcker ljusen, säger Rauno Pyykkö.

Ljusen var allt mellan 17 och 24 centimeter långa, beroende på märke. Längst brinntid hade Coops ID-ljus, som brann tre timmar längre än Willys Fixa och två timmar och fyrtio minuter längre än Liljeholmens.
Liljeholmens ljus kostar drygt fyra gånger mer än de billigaste, Willys Eldorado. Men Maria Johansson, produktchef på Liljeholmens, säger till Consumer Content att företaget inte sätter det pris som tas ut av butiken. Företaget förhandlar med grossister som ICA och Coop, som sedan säljer de egna varumärkena till ett lägre pris.
Coops presschef, Magnus Frisk, håller med om att de egna märken generellt säljs billigare.
– Vi tjänar mindre pengar om kunden köper något av våra egna varumärken. Det som skiljer oss och leverantörerna är att de har kostnader för marknadsföring och försäljning som gör att det finns en marginal för oss att hålla priserna på våra egna varumärken nere, säger han.

Annons
Annons
Annons