Annons

Liten och färgstark med god räckvidd

Några få detaljer avslöjar att detta är en eldriven 208. Diamantgrillen är lackad i bilens färg och Peugeots lejonemblem är blått.
Några få detaljer avslöjar att detta är en eldriven 208. Diamantgrillen är lackad i bilens färg och Peugeots lejonemblem är blått. Foto: Pontus Lundahl/TT

Peugeot gör comeback på elbilsmarknaden efter tio år. Har e-208 vad som krävs för att utmana den regerande elbilsmästaren Renault Zoe och nya Volkswagen ID.3?

Under strecket
Publicerad

Elbilar som Tesla och nya VW kan uppdatera sin programvara via internet, med e-208 krävs än så länge verkstadsbesök för sådana uppdateringar.

Foto: Pontus Lundahl/TT

I kupén är det hög kvalitetskänsla i knappar och vred. Peugeot envisas med rund och samtidigt kantig ratt som ligger i knät. Det är svårt att få till en körställning som gör att ratten inte skymmer mätartavlorna.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Var ska man lägga laddkablarna? Många elbilar har en frunk som är ett utrymme i motorhuven men e-208 saknar det.

Foto: Pontus Lundahl/TT
Foto: Renault
Foto: Volkswagen

Utbudet av elbilar ökar nu främst i småbilsklassen. Att Honda och Mini nyligen lanserat modeller med så pass kort räckvidd som 23 mil kan ses som ett försök att minska sina totala koldioxidutsläpp snarare än att verkligen försöka konkurrera i klassen. Eller så är det snarare så att kort räckvidd inte är lika besvärande på kontinenten där klimat och avstånd är gynnsammare än i Skandinavien. Biltillverkarna måste helt enkelt få ner utsläppen till 2021 för att undvika böter i miljardbelopp.

Men hur är det med Peugeot?

Annons
Annons
Annons