Annons
X
Annons
X

Liten och dyr Audi – hipsterbilen missar målet

Premium

Att tillbedja ungdomen har människan gjort i alla tider. Audis vd Rupert Stadler gör det genom att lansera nya lilla Q2 med fina former och modernt tilltal. Men den är både dyr och opraktisk och många tillval är väldigt dyra.

Audi Q2 är rolig att köra, men det märks att det är en småbil, den är högljudd och Audi har snålat med tekniken på de enklare framhjulsdrivna versionerna.
Audi Q2 är rolig att köra, men det märks att det är en småbil, den är högljudd och Audi har snålat med tekniken på de enklare framhjulsdrivna versionerna. Foto: Tomas Oneborg

Plötsligt, som ur en tät morgondimma på ett stort fält träder de fram: En ny bilklass med riktigt små suvar, med mycket attityd fullproppade i sina små bagageutrymmen. De bär namn som Opel Mokka X, Peugeot 3008 och Seat Ateca. Och nu kliver Audi kliver ut på fältet.

Audi Q2 är rolig att köra, men det märks att det är en småbil, den är högljudd och Audi har snålat med tekniken på de enklare framhjulsdrivna versionerna.

Foto: Tomas Oneborg Bild 1 av 9

”Vi går in i kupén och stänger dörren. Klång. En gång till. Klång. Oj då: betydligt mer tunt plåtljud à la VW Polo än dov duns från en Audi Q5.”

Foto: Tomas Oneborg Bild 2 av 9

Är du uppkopplad, och betalar 25 600 kronor, kan du navigera via Google Earth på en 12,3 tums skärm på instrumentbrädan.

Foto: Tomas Oneborg Bild 3 av 9

Till skillnad från så gott som samtliga andra tämligen slätstrukna Audimodeller sticker utseendet ut: Linjerna är förbluffande tydliga.

Foto: Tomas Oneborg Bild 4 av 9

Bagageutrymmet rymmer bara rymmer 405 liter.

Foto: Tomas Oneborg Bild 5 av 9

I en Q2 sitter man bekvämt där framme...

Foto: Tomas Oneborg Bild 6 av 9

... men baksätet är trångt.

Foto: Tomas Oneborg Bild 7 av 9
Bild 8 av 9
Foto: Tomas Oneborg Bild 9 av 9
Annons
X
Annons
X