Liten elbil som vinner på charm

Den första generationen av Fiat 500 kom 1957, och det moderna utseendet fick bilen 2007. Nu lanseras en tredje version med enbart elmotor.
Den första generationen av Fiat 500 kom 1957, och det moderna utseendet fick bilen 2007. Nu lanseras en tredje version med enbart elmotor. Foto: Pontus Lundahl/TT

Fiat 500 har aldrig varit det förnuftigaste valet, däremot det charmigaste. Få modeller har lyckats attrahera så vitt skilda kunder genom åren och ingen är väl för tuff för att köra en Fiat 500? Bilmarknadens sötaste bil har äntligen utrustats med batterier och elmotor. Vi kör!

Under strecket
Publicerad

Elbilar har inte samma behov av en stor grill för luftkylning, Fiat 500e har små andningshål i nederkant.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Bilens lackkulör går igen interiört, det går även att få träpanel. Ratten är greppvänlig, dock känns knapparna lite plastiga.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Denna generation är rymligare än föregångaren, men baksätet är fortfarande minimalt.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Brevinkastet, ursäkta, bagagerummet, rymmer inte så mycket.

Foto: Pontus Lundahl/TT
Foto: Pontus Lundahl/TT
Annons

”Köp inte Fiat 500e”, vädjade Fiatchefen Sergio Marchionne i en intervju med nyhetsbyrån Reuters. Året var 2014 och Kalifornien krävde att tillverkarna skulle ha nollutsläppsfordon i sin flotta för att få sälja bilar i delstaten.

Marchionne fortsatte: ”… varje såld bil är en förlustaffär som kostar mig 14 000 dollar, de enda som tjänar pengar på elbilar är Tesla”.

Annons
Annons
Annons