Lisa Nilsson kommer helt till sin rätt i filmmusiken

Under strecket
Publicerad
Annons

Konsert
Movie night
Berwaldhallen
Radiosymfonikerna, Lisa Nilsson Konferencier: Claes-Johan Larsson Dirigent: Andes Eljas

I tv-programmet Klassiska typer lanserade Gunno Klingfors idén att filmmusiken är vad som säkrar orkestrarnas framtid. Berwaldhallens Movie night var i så fall en föraning om konsertväsendet i en nära framtid. Men det är förstås aningen tillspetsat. Däremot är det fullt tänkbart att filmmusiken för många är den första verkligt kännbara kontakten med orkestermusik av ”klassiskt” snitt. De må sedan ske genom John Williams Harry Potter, eller som i Lisa Nilssons fall: med Ennio Morricones musik till The Mission.
Filmmusik kan vara lite olika saker. Framför allt menar man nog den stämningsskapande, ”berättande” instrumentalmusiken, men många förknippar säkert filmmusik med låtar som blivit kända genom filmer. Berwaldhallens Movie night med Lisa Nilsson berörde båda fallen. Vad man kunde sakna var nyare exempel, som specialfallet med Alejandro Amenábar (The Others), som både regisserar
och gör musik av överraskande fränhet och hög kvalitet. Men etablerade klassiker, för en gångs skull utan John Williams, fanns det gott om: Max Steiners Borta med vinden, Nino Rotas svit ur La Strada, Bernard Hermanns glissandohugg i Psycho och Vangelis malande Blade Runner.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons