Inte svårt att skriva egen berättelse

Runt om i landets skolor försöker lärare ständigt hitta på kreativa projekt för att öka lästlust och inspirera elever att läsa och skriva. I Mälarhöjdens skola brukar man bland annat bjuda högstadieeleverna på ett författarbesök. Lisa Bjärbo, som skriver ungdomsböcker, kom och hälsade på klass 8e.

Under strecket
Publicerad

Klass 8e lägger pannan i djupa kreativa veck och skriver sin historia. Från vänster Jonatan Avango och Björn Wildenstam och därbakom Erik Ginell och Björn Wolf-Watz vid fönstret.

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN

Några frågor kring den tänkta karaktärens egenskaper är god hjälp skrivvägen.

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN

Lisa Bjärbo gör ganska många författarbesök under sen höst och under våren. Ett roligt och inspirerande inslag i arbetslivet.

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN

Trots att det är knappt om tid lyckas alla leverera en kort egen historia.

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN

Tillsammans skapar klassen och Lisa Bjärbo förutsättningarna för en egen berättelse. Sex platser, sex namn, sex egenskaper med mera listas på tavlan.

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN

Litteraturvecka i Mälarhöjdens skola präglade hela skolan. Här i form av några egenhändigt komponerade dikter.

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN

Klass 8e lägger pannan i djupa kreativa veck och skriver sin historia. Från vänster Jonatan Avango och Björn Wildenstam och därbakom Erik Ginell och Björn Wolf-Watz vid fönstret.

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN

Några frågor kring den tänkta karaktärens egenskaper är god hjälp skrivvägen.

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN

Lisa Bjärbo gör ganska många författarbesök under sen höst och under våren. Ett roligt och inspirerande inslag i arbetslivet.

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN

Trots att det är knappt om tid lyckas alla leverera en kort egen historia.

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN

Tillsammans skapar klassen och Lisa Bjärbo förutsättningarna för en egen berättelse. Sex platser, sex namn, sex egenskaper med mera listas på tavlan.

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN

Litteraturvecka i Mälarhöjdens skola präglade hela skolan. Här i form av några egenhändigt komponerade dikter.

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN
1/6

Klass 8e lägger pannan i djupa kreativa veck och skriver sin historia. Från vänster Jonatan Avango och Björn Wildenstam och därbakom Erik Ginell och Björn Wolf-Watz vid fönstret.

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN
2/6

Några frågor kring den tänkta karaktärens egenskaper är god hjälp skrivvägen.

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN
3/6

Lisa Bjärbo gör ganska många författarbesök under sen höst och under våren. Ett roligt och inspirerande inslag i arbetslivet.

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN
4/6

Trots att det är knappt om tid lyckas alla leverera en kort egen historia.

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN
5/6

Tillsammans skapar klassen och Lisa Bjärbo förutsättningarna för en egen berättelse. Sex platser, sex namn, sex egenskaper med mera listas på tavlan.

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN
6/6

Litteraturvecka i Mälarhöjdens skola präglade hela skolan. Här i form av några egenhändigt komponerade dikter.

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN

— Hej, jag heter Lisa och jobbar som författare. Idag ska jag inspirera er att berätta och skriva en egen berättelse. Det är mycket enklare än ni tror.

**Lisa Bjärbo, författare **och under stundom recensent i Svenska Dagbladet, inledde svensklektionen med klass 8e utan krusiduller.

Författarbesöken på skolor har blivit en vanlig och uppskattad arbetsuppgift för många barn- och ungdomboksförfattare. Skolan bokar ofta besöken via Författarcentrum, som också driver en författarfömedling. Den här dagens författarbesök på Mälarhöjdens skola ingår i ett annat projekt som kallas ”Läsning Pågår Stockholm”, och priset för författarbesöket är subventionerat. Författaren besöker en klass i taget under en lektion.

– Det är tradition här i skolan att åttorna får ett författarbesök i samband med ”Läsning Pågår”. Ett generöst erbjudande som skolan i år har kopplat till en speciell litteraturvecka, förklarar Berna Eliasson, klassföreståndare, svensk- och engelsklärare i 8e i Mälarhöjdens skola.

Under den här speciella litteraturveckan i Mälarhöjdens skola är – som namnet avslöjar – allt fokus inriktat på litteratur. Att läsa och skriva har högsta prioritet från årskurs 0 till 9.

I klass 8e står därför författaren Lisa Bjärbo i centrum framme vid tavlan. Varje författare har fria händer att göra sitt eget upplägg på författarbesöket. Lisa Bjärbo har två olika varianter och den här gången väljer hon en skrivövning.

– Trots att det är kort om tid den här lektionen ska vi hinna göra en personlig berättelse med trovärdiga karaktärer. Jag vill att ni ska hitta på en person som har flera trovärdiga egenskaper. Men ni ska få hjälp, lovar Lisa.

Så får varje elev en egen tärning och tillsammans enas klassen om sex olika namn (tre pojk- och tre flicknamn), sex varierande åldrar, sex personliga egenskaper, sex geografiska platser och sex detaljer som personen har i sin jackficka.

Därefter fyller Lisa Bjärbo på med ett 20-tal frågor om personens familj, vänner, drömmar, intressen, ekonomi, klädstil, det bästa/värsta som han/hon varit med om och ytterligare några egenskaper och frågor.

Efter den inledningen får alla elever slå sin tärning för att därigenom skapa förutsättningarna för sin egen person till berättelsen. Fylla på med svar från några frågor och skapa sin egen huvudfigur.

— Nu har ni skapat en person med olika egenskaper och förutsättningar. Nu vill jag att ni låtsas att ni är den personen en stund, och skriver ett brev som han eller hon skulle ha kunnat skriva,

Berättelserna i klass 8e blir fantasifulla och spännande. Det enkla men ändå mycket pedagogiska upplägget med tärningarna ger uppenbart gott resultat efter en stunds författande.

– Det här är Sven-Ingvar som är 63 år och bor på Östermalm. Har är lite bossig, har slitna kläder men också lite heroin i jackfickan, inleder någon sin nertecknade berättelse.

**Historierna avlöser varandra **och Berna Eliasson är nöjd med det kreativa resultatet.

– Elverna blir mer aktiva och fokuserar på sitt eget skrivande. Det är jätteroligt och inspirerande för undervisningen och vi kan ha nytta av det också i andra ämnen, engelskan till exempel, påpekar Berna.

För Lisa Bjärbo blir författarbesöken också inspirerande.

– Det är jätteroligt och väldigt viktigt för mig att möta de som läser mina böcker, fortsätter Lisa som i Mälarhöjdens skola tar sig an fyra lektioner och klasser den här gången.

— Kul projekt och intressant när det kommer en författare. Kunde ju vara någonting att använda också i andra ämnen, enas Björn Wolf-Watz och Algot Henriksson om.

Eleverna har i förberedande syfte läst någon av hennes böcker. Vilket också genomsyrar den efterföljande frågestunden med allehanda spörsmål om Lisas yrkesval, normala arbetstider, inspirationskällor och arbetsmetoder bland mycket annat.

Intresset är uppenbart stort och när kommer förresten nästa bok? Förhoppningsvis i februari.

För eleverna i Mälarhöjdens skola är författarbesöket en av flera ingredienser under litteraturveckan – som arrangeras för första gången. Och efter Lisa Bjärbos besök får klasserna 6-9 dagen därpå också lyssna till artisten Petters föreläsning ”En hyllning till språket”.

Annons
Annons
Annons
Annons