X
Annons
X
Recension

Marianne Lindberg De Geer: Full speed ahead Lindberg De Geers konst som ett slag i mellangärdet

"Trots sina humoristiska inslag är Marianne Lindberg De Geers konst som ett slag i mellangärdet", skriver Joanna Persman som drabbas av konstnärens stora retrospektiv på Färgfabriken.

Marianne Lindberg De Geers dubbelskulptur ”Jag tänker på mig själv” skapade stort konstbråk och vandaliserades när en version gjuten i brons placerades utanför konsthallen i Växjö. På Färgfabriken visas en svart version. Foto: Karin Björkquist/Färgfabriken

"Det var ju synd att det aldrig blev något vettigt av dig, Limpan."

Sätt in ditt eget namn i detta krassa omdöme och känn efter. Knäcker det dig? Eller gör det att du av ren trots rycker upp dig?

Marianne Lindberg De Geers dubbelskulptur ”Jag tänker på mig själv” skapade stort konstbråk och vandaliserades när en version gjuten i brons placerades utanför konsthallen i Växjö. På Färgfabriken visas en svart version.

Foto: Karin Björkquist/Färgfabriken Bild 1 av 4

Marianne Lindberg De Geer, ”Full speed ahead”, installationsvy på Färgfabriken.

Foto: Färgfabriken Bild 2 av 4

Marianne Lindberg De Geer, ”Att börja och att sluta”, 1991, akryl på duk.

Foto: Färgfabriken Bild 3 av 4

Marianne Lindberg De Geer med stentavlorna ”Jag tänker på mig själv – och min familj” samt ”Gravsten – Full speed ahead”, ”Gravsten – Vänta”, ”Gravsten – Noll och noll är noll”, ”Gravsten – Mamma ring hem”.

Foto: Karin Björkquist/Färgfabriken Bild 4 av 4
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X