Annons
Recension

Moment: Lina SelanderLina Selander skapar lösa trådar att hålla fast vid

”Timmarna som rymmer formen (ett par dagar i Portbou)”, 2007 (stillbild från film)
”Timmarna som rymmer formen (ett par dagar i Portbou)”, 2007 (stillbild från film) Foto: Lina Selander

På den nyligen avslutade Venedigbiennalen representerade Lina Selander Sverige. Nu visas tre av hennes sofistikerade filmverk på Moderna museet. De väjer inte för de stora frågorna, men ger inga svar.

Under strecket
Publicerad

1920 skapade Paul Klee ”Angelus Novus”. Den till synes oansenliga bilden fick ett evigt liv tack vare Walter Benjamin. Denna tysk-judiske intellektuelle har tolkat den som ”historiens ängel”, som med uppspärrade ögon tvingas baklänges in i framtiden. Han stirrar mot det förgångna och ser bara ruiner. Han vill dröja kvar, uppväcka de döda. En storm blåser dock i hans utspända vingar och driver honom vidare mot framtiden.

Benjamins beskrivning i hans ”Historiefilosofiska teser” (1940) är känd och märkligt aktuell under de senaste veckornas nyhetsrapportering. Vår tid har tyvärr inte förlorat något av historiens förskräckande egenskaper. Vi kliver baklänges in i en ny dag utan att kunna slita blicken från gårdagen. Walter Benjamin och ”historiens ängel” skulle också kunna vara guider i Lina Selanders tillbakablickande konst. I höst har hon representerat Sverige på Venedigbiennalen. Just nu visas tre av hennes verk på Moderna museet.

Annons
Annons
Annons