X
Annons
X
Recension

Fordringsägare Lina Englund gör Strindberg modern

En klassiker på Galeasen?! Johan Wahlström har iscensatt Strindbergs "Fordringsägare" men tar bort kvinnoföraktet och vågar ändra på rollernas styrkeförhållanden. Spelet imponerar.

Carl Magnus Dellow, Lina Englund och Anders Berg i ”Fordringsägare”. Foto: Johan Gripenholm
Läs mer om Scenhösten 2018

August Strindberg blev naturalist mot slutet av 1880-talet. Riv det gamla, var parrollen. Bort storvulenhet och grandiosa gester. Det finstilta, hjärnornas kamp var det nya liksom närhet till publiken: ”Ingen aktindelning, en stående rumsdekor... lämpat för en liten scen och en liten salong” skrev Strindberg som just författat en frispråkig text med självbiografiska inslag. Det var rejält modernt.

Teater Galeasen har väl aldrig spelar klassiker, nu väljer man en med djärva anor. Också spelstilen är psykologiskt och realistiskt traditionell. "Fordringsägare" från 1888 och är delvis självbiografisk. Det handlar om konstnärskretsar: Gustaf och Tekla är ett medelålders par som skiljer sig, Tekla väljer istället en ung, vek man vid namn Adolf. Exmaken söker upp det nya paret för att slå split och förtala hustrun – och lyckas väl. Hur väl ska inte avslöjas eftersom Johan Wahlström har gjort slutet än mer svart. Det hela är – om man så vill – baserat på hur Strindberg inför skilsmässan hotar Siri von Essen som har en relation med danskan Marie David. Den grunden förklarar en del av replikerna.

Carl Magnus Dellow, Lina Englund och Anders Berg i ”Fordringsägare”.

Foto: Johan Gripenholm Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X