Annons
Recension

Don GiovanniLika många skratt som rysningar

Robert Gleadow som Leporello och Marie-Adeline Henry som Donna Elvira i ”Don Giovanni”.
Robert Gleadow som Leporello och Marie-Adeline Henry som Donna Elvira i ”Don Giovanni”. Foto: Mats Bäcker
Under strecket
Publicerad

Ana Maria Labin som Donna Anna och Jean-Sébastien Bou som Don Giovanni.

Foto: Mats Bäcker Bild 1 av 1

För att inleda med det tveeggade slutomdömet: ”Don Giovanni” på Drottningholm hade kunnat ta plats på vilken scen som helst ute i Europa. Det unika operahuset fyller 250 år, men istället för att det sagolika teatermaskineriet används, istället för en satsning på en opera som har med huset att göra, handlar det om andra delen i en trilogi av Mozarts operor till da Pontes libretton, där en uppbyggd träscen mitt på scenen döljer alla gamla skatter.

Förmodligen är da Ponte-paketet en konsekvens av att ett omsusat namn som dirigenten Marc Minkowski har kunnat engageras under tre säsonger på raken. Och eftersom uppsättningen ska kunna göras på annat håll måste standardisering råda.

Annons
Annons
Annons