Annons
X
Annons
X
Kultur
Krönika

Dan Backman: Ligger ansvaret för historien på oss skivnördar?

(uppdaterad)
Spotify.
Spotify.

Det finns mycket att säga om femårsjubilerande Spotify. Och de andra så kallade streamingtjänsterna. Men om vi bortser en stund från att Spotify mer är en framgångssaga för grundaren Daniel Ek än för artisterna, som fortfarande får oanständigt lite betalt för sin musik, finns det andra mer brukarinriktade aspekter att ta upp.

Vi kan till exempel titta på det här med att Spotify fortfarande inte inkluderar metadata, alltså produktionsuppgifter om låtar och album. Eller att man bara visar omslagen i frimärksformat.

För alla som är specialintresserade av musik och allt det som finns runtomkring – man kan kalla oss nördar – är det förstås vansinnigt irriterande och innebär att Spotify bara blir en simpel musikspelare att ta till när man inte orkar lägga på en lp-skiva på grammofonen eller leta rätt på en specifik cd-skiva. Det är naturligtvis praktiskt men i det långa perspektivet djupt problematiskt då den streamade musiken konkurrerar ut fysiska skivor med överlägsen ljudkvalitet.

Annons
X

Efter fem år kan man inte längre se frånvaron av omslag och produktionsuppgifter på Spotify som en resursfråga utan ett medvetet val. Något som måste tolkas som ett utslag av bristande respekt för musikskaparna. Spotifys inriktning på samverkan med sociala medier är uppenbarligen viktigare än att vara en seriös musikdatabas.

Bristen på genuin kunskap om musik blir som allra tydligast i de musiktips som ges. Dels i listorna på ”relaterade artister” (vad förenar exempelvis Beach Boys med Animals, bortsett från att båda grupperna slog igenom på 60-talet?), dels i de lyssningstips som baseras på vad användaren senast streamat.

Bortsett från att jag är tillräckligt paranoid för att inte uppskatta registrerandet av vad jag lyssnar på är tipsen för det mesta helt obegripliga. Varför skulle jag till exempel vilja lyssna på duon Robert Plant och Alison Krauss bara för att jag streamat Frank Zappa? Finns det någon koppling dem emellan är det i så fall något jag missat. Och då skulle jag ändå vilja beteckna mig som kunnig i ämnet. Likaså undrar jag varför Spotify tror att jag skulle kunna få ut något av det outhärdliga brittiska rockbandet Elbow bara för att jag lyssnat på den underbara singersongwritern Laura Marling.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Jag skulle kunna fylla några krönikor med knasiga Spotify-tips men nöjer mig med att undra varför man tror att jag skulle få ut något av Flamingokvintetten bara för att de, som jag upplyses om, är ”popular in your area”.

    Man kan se det som ett olycksbådande tecken i tiden att samtidigt som historielösa och marknadsanpassade streamingtjänster vinner mark ligger Sveriges Radios grammofonarkiv i farozonen. De bantade resurserna för arkivet, som är ett av världens största, har vid ett flertal tillfällen uppmärksammats i SvD, men då hotet kvarstår är det en fråga som inte får glömmas bort. Ligger ansvaret helt hos oss skivnördar att spara fysiska exemplar av cd, kassetter och vinylskivor till eftervärlden?

    Annons
    Annons
    X

    Spotify.

    Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X