Annons
X
Annons
X

Life of Brian bannlyst i påsk

PÅSKTEMA Filmer om Jesus är ett område som ständigt skapat upprörda känslor, och där filmskaparna tagit ut svängarna mer och mer. Men under påskhelgen väljer svensk tv de snälla tolkningarna.

Det är en av filmmediets allra äldsta genrer – ”Jesusfilmen”. ­International Movie Database ­listar över 200 filmer där Guds son gestaltas, den första inspelad redan 1897.

På 1980-talet visade SVT under flera påskhelger Franco Zeffirellis film Jesus från Nasaret. Någon riktig tradition blev det dock aldrig, och den här påsken sänder man ingen Jesusdramatisering alls. Enligt planeringschef Thomas Nilsson är svagt publikintresse en av anledningarna.

– Påsk är dessutom en helg som aldrig haft någon direkt tv-tradition. Den ligger mitt i högsäsongen, så de flesta tablåer rullar på som vanligt, säger han.

Annons
X

TV 4 brukar däremot påsksända filmer om Jesu liv. På årets långfredag visade man I Jesu närhet, ett tv-drama där historien om Jesu lidande berättas ur lärjungen Thomas perspektiv.

–  Den är ganska trogen bibelns version. Händelseförloppet återges utan vare sig speciella tolkningar eller mycket fokus på det religiösa, säger planeringschef Malte Andreasson.

Han menar att det finns en grupp tittare som efterfrågar den typen av material. De är inte så många, men desto mer angelägna. Därför brukar TV4 välja ganska konventionella bibeldramatiseringar. Vad många av Jesusfilmerna har gemensamt – från Konungarnas konung av Cecil B. DeMille till Kristi sista frestelse av Martin Scorsese – är annars att de väckt anstöt och debatt.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Kanske mest omdiskuterad av alla är Life of Brian. Monty Python-gängets 70-talssatir handlar om en man som föds samma dag som Jesus, och livet igenom blir förväxlad med denne. Filmen ­totalförbjöds i Norge, medan en skribent i New York Post ville att filmmakarna skulle åtalas för ­hädelse.

    I dag känns filmen oförarglig. Många nutida efterföljare har ­tagit ut svängarna ytterligare. I komedin Ultrachrist från 2003, ses en återuppstånden Kristus bära superhjältetrikåer och slåss mot ondskan i form av Adolf Hitler och The Doors-sångaren Jim Morrison.

    Astrid Söderbergh Widding är professor i filmvetenskap vid Stockholms universitet. Hon säger att gränsen för vad som anses skandalöst har flyttats fram, men att det också är mindre kontroversiellt med filmer där Jesus­gestalten befinner sig i en annan tid än sin egen.

    –  Toleransen för moderna variationer på Jesustemat har ökat, och det är bra. Filmhistorien vimlar ju i själva verket av dem, men utan att hjältarna alltid fått heta Jesus, säger hon.

    Häromåret lanserade en nyfrälst Mel Gibson filmen The Passion of the Christ, och fick stöd av en mängd kyrkliga organisationer. I USA hjälpte frivilliga kristna till att marknadsföra den utan ersättning.

    I Sverige gick Livets Ord-grundaren Ulf Ekman ut och tyckte att alla troende skulle vara tacksamma för Gibsons mastodontfilm. Ändå är The Passion of the Christ en ytterst våldsam historia. Jesu lidande på korset skildras detaljerat och närgånget, med ett bildspråk hämtat från det slags våldsfilmer som kyrkans värld traditionellt fördömt.

    Tomas Axelson är forskare i religionssociologi vid Uppsala universitet. Han tror att om The Passion of the Christ spelats in på 1970-talet så hade den aldrig accepterats av den kristna världen.

    –  Den hade setts som obegriplig och omöjlig att smälta. Jesus förmåga att tåla tortyr på ett övermänskligt sätt påminner om orealistiska hjältefilmer. Vi får möta den lidande Jesus, men också en Überjesus som med gudomlig kraft tål vad som helst.

    Den norska bojkotten av Life of Brian 1979 kan tyckas avlägsen. Men snart 30 år och mer än 120 Jesusfilmer senare skulle varken SVT eller TV4 våga sända den under påskhelgen.

    – Nej, då skulle det krävas en väldigt, väldigt bra motivering, säger Thomas Nilsson.

    Annons
    Annons
    X
    Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X