Annons

Lidelsefullt mode på vita duken

EFFEKTSÖKARE. När känsloregistret spelas ut på scen eller vita duken gäller en minimalistisk och effektfull look. SvD reder ut begreppen och talar med en av filmvärldens mest hyllade kostymörer.

Uppdaterad
Publicerad

Att visa kampen mellan det goda och det onda på scen har traditionellt gjorts via kontraster. Där orden slutar tar kläderna och värdeladdade symboler vid. Guldfärgade lockar och rosa fluff ställs mot raka svarta hårmaner och sorgeskrud. I vår visas också den underliggande svärtan i de ljuva rollerna tydligt.

Till exempel har capen ofta fått ta den mörka rollen, men i vår ser vi den på blondlockiga Amanda Seyfried som Rödluvan i Bröderna Grimms legendariska saga. I Darren Aronofskys omtalade och hyllade Black swan är det en mörk historia som tecknas i Natalie Portmans dubbelroll – hon spelar den vita svandrottningen Odile och dess svarta motsvarighet Odette. Den hårt hållna och rigida ballerinan ställs mot hennes önskan att förlora sig själv i dansen. Känslor som översätts i klädernas färger och form.

Verkligheten iscensätts istället med klara färger som i Water for elephants.

Foto: 20TH CENTURY FOX Bild 1 av 2

På vita duken används även kostymerna för att visa rollfigurens känslor. I vår sker tolkningen av det lidelsefulla i ett nyanserat och tillbakahållet språk även i filmer med fantasi- och sagoprägel som Black Swan och Rödluvan.

Foto: 20TH CENTURY FOX, WARNER BROS Bild 2 av 2
Annons
Annons
Annons