X
Annons
X
Recension

Gå förlorad Lidbecks kliché på två ben ger suddigt mansporträtt

Foto: Lars Pehrson

En mysig familjepappa som gillar att baka surdegsbröd – och slår sin dotter. Den sista delen i Agnes Lidbecks triptyk målar upp ett komplext mansporträtt. Men Jenny Aschenbrenner saknar debutens isande kyla.

Kyla är Agnes Lidbecks främsta redskap som sedesskildrare av den moderna svenska medelklassen och dess krängande, krånglande, identitetsbyggen.

I debuten ”Finna sig” skärskådade hon med en blick helt utan nåd en kvinnas liv i patriarkatet och blev, kanske lite otippat, vida läst. Älskad för sin skarpa iakttagelseförmåga, lika skoningslös mot kvinnans egen idiotiska slavnatur, hennes förljugenhet och feghet, som mot den könsmaktsordning som skapat henne. En lika glasklar som smärtsam studie av hur förtryck deformerar.

Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X