Lexus UX 300e – en lite udda elbil

Många elbilar har igentäppt grill eftersom luftintaget inte fyller någon funktion längre, men här gör det faktiskt det, eftersom batterierna är luftkylda. Hur det funkar vid långkörning med upprepad snabbladdning återstår att se.
Många elbilar har igentäppt grill eftersom luftintaget inte fyller någon funktion längre, men här gör det faktiskt det, eftersom batterierna är luftkylda. Hur det funkar vid långkörning med upprepad snabbladdning återstår att se. Foto: Hans Berggren

Lexus har haft självladdande hybrider sedan 2005, först nu överlåter man laddningen till kunderna. Vi provkör UX 300e. Förarmiljön med många knappar och vred är en dröm för traditionalisten men som elbil betraktat känns den redan ålderdomlig.

Under strecket
Publicerad
UX 300e har även sina begräsningar vid långsam AC-laddning, den kan ta emot 6,6 kW – medan många andra elbilar klarar 11 kW.

UX 300e har även sina begräsningar vid långsam AC-laddning, den kan ta emot 6,6 kW – medan många andra elbilar klarar 11 kW.

Foto: Julia Brzezinska
Lexus har bevarat startknapp och traditionell växelspak. Här finns till och med analog klocka – en markör som återfinns i lyxbilar.

Lexus har bevarat startknapp och traditionell växelspak. Här finns till och med analog klocka – en markör som återfinns i lyxbilar.

Foto: Julia Brzezinska
Bakom ratten öppnar sig ett hav av knappar och vred som är perfekt gummerade med utsökta klickljud.

Bakom ratten öppnar sig ett hav av knappar och vred som är perfekt gummerade med utsökta klickljud.

Foto: Julia Brzezinska
Chademo-uttag för snabbladdning som endast klarar 50 kW. Märkligt att man inte Europaanpassar ladduttaget.

Chademo-uttag för snabbladdning som endast klarar 50 kW. Märkligt att man inte Europaanpassar ladduttaget.

Foto: Julia Brzezinska
Lexus lämnar generös garanti om 100 000 mil/10 år på batteriet. Med andra ord perfekt som taxibil!

Lexus lämnar generös garanti om 100 000 mil/10 år på batteriet. Med andra ord perfekt som taxibil!

Foto: Julia Brzezinska
Julia Brzezinska
Foto: Julia Brzezinska
Rasmus Punell
Foto: Rasmus Punell
Tesla
Foto: Tesla
Annons

Elbilsvågen sköljer över Europa och konkurrensen är tuff. Vilken räckvidd konsumenterna söker beror förstås på om bilen är tänkt som hushållets enda eller andrabil. Stora batterier ger lång räckvidd men är tunga och dyra. Högre vikt ger dessutom högre förbrukning. Medan kort räckvidd ännu avskräcker köpare.

Har Lexus hittat den gyllene medelvägen mellan räckvidd, laddhastighet och pris?

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons