Annons

Lexus hybrid-suv får svårt i terrängen

RX är Lexus motsvarighet till bland andra Audi Q7, BMW X5 och Volvo XC90. En stor suv, men sannerligen inte något för terrängutflykter.
RX är Lexus motsvarighet till bland andra Audi Q7, BMW X5 och Volvo XC90. En stor suv, men sannerligen inte något för terrängutflykter. Foto: Eric Lund

En sjusitsig suv med hybriddrift, elektrisk fyrhjulsdrift och hög komfort. Det skulle kunna vara Volvo XC90, men det är den japanska utmanaren Lexus RX 450h L, som just har piffats en smula för att klara ytterligare ett år på marknaden.

Under strecket
Publicerad

Milt omdanad front på 2020 års Lexus RX jämfört med hur modellen sett ut sedan 2015. De exklusivare versionerna har en ny typ av strålkastare, dock ej provbilen på bilden.

Foto: Eric Lund Bild 1 av 14

RX är Lexus motsvarighet till bland andra Audi Q7, BMW X5 och Volvo XC90. En stor suv, men sannerligen inte något för terrängutflykter.

Foto: Eric Lund Bild 2 av 14

En myriad av knappar och reglage möter föraren, men det mesta är logiskt arrangerat. Färgskärmen är numera av pektyp.

Foto: Eric Lund Bild 3 av 14

En stor och tydlig färgskärm överst på instrumentpanelen. Nyheten för årsmodell 2020 är att det är en pekskärm.

Foto: Eric Lund Bild 4 av 14

Framstolarna håller inte Volvoklass. Inredningen känns välbyggd – fattas bara i en så dyr bil med höga ambitioner.

Foto: Eric Lund Bild 5 av 14

Vid växelväljaren finns styrplattan för bilens meny- och infotainmentsystem i behåll.

Foto: Eric Lund Bild 6 av 14

RX finns med två karossvarianter. Axelavståndet är detsamma, men den femsitsiga är 4,89 meter lång och den sjusitsiga på bilden fem meter.

Foto: Eric Lund Bild 7 av 14

Ett bekvämt baksäte för två personer och även tre vuxna kan nog färdas anständigt om inte resan är alltför lång.

Foto: Eric Lund Bild 8 av 14

En 3,5-liters V6-motor kompletteras av två elmotorer, en fram och en bak. Bensinmotorn går på sparlåga, bara 262 hästkrafter trots den ansenliga volymen.

Foto: Eric Lund Bild 9 av 14

Den elektriskt manövrerade luckan öppnar bakpartiet till ett stort bagageutrymme, i synnerhet om de två extra sittplatserna får förbli nedfällda i golvet.

Foto: Eric Lund Bild 10 av 14

De extra sittplatserna i bagageutrymmet fälls upp och ned på elektrisk väg. I uppfällt läge lämnar de ändå ett rimligt utrymme för väskor.

Foto: Eric Lund Bild 11 av 14

Toyota lanserade det separata varumärket Lexus 1989 på den amerikanska marknaden. Till Sverige kom Lexus 1991.

Foto: Eric Lund Bild 12 av 14
Bild 13 av 14
Bild 14 av 14

På 1990-talet var vi motorjournalister envisa med att högbyggda, fyrhjulsdrivna kombibilar skulle testas ordentligt. Det vill säga inte bara på släta asfaltsvägar, utan i spenaten.

Terränglagstiftningen sätter visserligen stopp för nästan alla motordrivna exkursioner vid sidan av vägnätet, men det finns områden där det är lagligt att köra i skog och mark.

Annons
Annons
Annons