Sigurd Lewerentz – Dödens och livets arkitektLewerentz vigde inte sitt liv enbart åt döden

Över hundra av Sigurd Lewerentz skisser visas på Arkdes, en del mot bakgrund av en tapet designad av arkitekten 1930, här i uppdaterad färgskala.
Över hundra av Sigurd Lewerentz skisser visas på Arkdes, en del mot bakgrund av en tapet designad av arkitekten 1930, här i uppdaterad färgskala. Foto: Louise Helmfrid/Arkdes

Världskänd i arkitektkretsar men relativt okänd för bred allmänhet presenteras nu Sigurd Lewerentz i en rejäl retrospektiv på Arkdes. Han lyfts fram som en av Sveriges största konstnärer. ”Spännande”, skriver Anna Nittve.

Under strecket
Publicerad
Sigurd Lewerentz (1885–1975).

Sigurd Lewerentz (1885–1975).

Foto: Karl-Erik Olsson-Snogeröd/Arkdes
Meditationsplatsen Almhöjden på Skogskyrkogården.

Meditationsplatsen Almhöjden på Skogskyrkogården.

Foto: Johan Dehlin/Arkdes
Sigurd Lewerentz, ”Flytande dansgolv”, skiss till Stockholmsutställningen 1930.

Sigurd Lewerentz, ”Flytande dansgolv”, skiss till Stockholmsutställningen 1930.

Foto: Arkdes
Annons

När den efterlängtade första riktigt stora utställningen om Sigurd Lewerentz (1885–1975) har öppnat finns det höga förväntningar från arkitekter och kännare runt om i världen. Kieran Long, som är chef för Arkdes och curator för utställningen, lyfter fram Lewerentz som en av 1900-talets största arkitekter och en av Sveriges genom tiderna viktigaste konstnärer.

Samtidigt är denne hyllade och mytomspunne arkitekt relativt okänd hos den stora allmänheten. Arkdes har lyckats med konststycket att skapa en utställning som är spännande att uppleva vare sig man är Lewerentz-fantast eller oinitierad.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons