X
Annons
X

Martin Jönsson: Levon Helm höll liv i en amerikansk musikvision

För elva år sedan skrev musikjournalisten Lennart Persson en krönika på musiksajten Feber, med rubriken Rockhistoriens mest hemliga platta. Det var en fantastisk historia, om tiden då The Band var på väg att splittras i bittra personstrider och i eskalerande drogmissbruk efter albumet Stage Fright, med infekterade konflikter om vem som skulle få låtskrivarroyalties, i detta band av kollektiv genialitet och improvisationsförmåga. Sångaren och gitarristen Robbie Robertson såg låtarna som sina, eftersom orden och grundidéerna var hans, medan de övriga medlemmarna, med Levon Helm i spetsen, ansåg att låtarna växte fram i ett samspel i bandet och att de skulle dela på pengarna.

Robertson drog, i Perssons krönika, i ilska till Kalifornien, medan de övriga fyra hängde kvar i sina hem på östkusten. De samlades efter ett tag i sin teaterlokal i Woodstock och där föddes idén att spela in ett Band-album utan Robertson. De kallade in andra musikvänner, som Dr John, Doug Sahm, Eric Clapton och Van Morrison, och spelade in ett avspänt album med klassiska soul, rhythm 'n blues- och rocklåtar: en sorts föregångare till coveralbumet Moondog Matinee som skulle släppas flera år senare, men ännu bättre, intimare och svängigare. Albumet döptes till The Road From Turkey Scratch, döpt efter den avkrok där Helm växte upp, men kom av olika skäl - nya kontraktskonflikter - aldrig att ges ut. Det existerade bara ett fåtal kopior av inspelningarna. Jerry Wexler, Bob Dylan, Albert Grossman och Dr John hade varsitt ex, men annars var den en så obskyr raritet att de flesta Band-fans aldrig ens hade hört talas om dess existens.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X