Leverantörer ger de stora sportkedjorna en känga

Sportkedjor som Intersport, Stadium och Team Sportia är för stora och mäktiga. Konsumenterna får ett mindre utbud och riskerar att få sämre produkter och betala högre priser, hävdar leverantörerna.

Under strecket
Publicerad
Det skulle gynna konsumenterna om vi fick fler aktörer, säger Klas Alm, vd för Spofa.

Det skulle gynna konsumenterna om vi fick fler aktörer, säger Klas Alm, vd för Spofa.

Annons

Klas Elm är vd för Spofa, en leverantörsförening för tillverkare, grossister och leverantörer av sport- och fritidsprodukter. Trots att branschen haft en sagolik utveckling med nära en fördubbling av försäljningen de senaste 10-15 åren sticker han ut hakan:

– Butikskedjorna är för mäktiga. Några få stora kedjor och stormarknader svarar i dag för hela 70 procent av försäljningen. Det skulle gynna konsumenterna om vi fick in fler aktörer, säger han.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons