Recension

Levande kammaropera

Skånska operan skapar med små medel en levande och intim La Traviata. Lona Mohr Villadsen övertygar i titelrollen.

Under strecket
Publicerad
Danska Lona Mohr Villadsen som Violetta i Skånska operans uppsättning av La Travieta.

Danska Lona Mohr Villadsen som Violetta i Skånska operans uppsättning av La Travieta.

Foto: HÅKAN RÖJDER
HÅKAN RÖJDER
Foto: HÅKAN RÖJDER
HÅKAN RÖJDER
Foto: HÅKAN RÖJDER
Annons

Opera handlar i grund och botten om att göra det omöjliga möjligt. Till det brukar det krävas sångaress, kör, orkester och alla faciliteter på ett operahus. Men det går också att som Skånska operan göra tvärtom, ställa fram några champagneglas på golvet och ha ungefär lika många musiker i orkestern – och plötsligt är det fest hemma hos Violetta i en av Paris mer lyxiga våningar.

Visst, det är sant, det fungerar inte med en gång trots att kostymen gör sitt till för att locka fram airen av 1800-talets andra hälft i Verdis La Traviata. Danska Lona Mohr Villadsen är inte riktigt på topp till en början, även om hon visar att det är på henne allting hänger.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons