Lesley Leslie-Spinks berättar om sina bilder

Publicerad
Fotografden Lesley Leslie-Spinks ställer ut sitt livsverk på dansmuseet. På bilden Svansjön, med koreografi av Mats Ek.

Fotografden Lesley Leslie-Spinks ställer ut sitt livsverk på dansmuseet. På bilden Svansjön, med koreografi av Mats Ek.

Foto: LESLEY LESLIE-SPINKS
Lesley Leslie-Spinks berättar om sina bilder. VÅROFFER ”Det här var ett reklammaterial inför premiären av Våroffer. Det är en duett mellan Yvan Auzely och Ana Laguna. Bilden är tagen just innan han ramlar, så det är egentligen en omöjlig balansakt som inte riktigt ingår i koreografin. Yvan blev nästan till ett japanskt tecken.”

Lesley Leslie-Spinks berättar om sina bilder. VÅROFFER ”Det här var ett reklammaterial inför premiären av Våroffer. Det är en duett mellan Yvan Auzely och Ana Laguna. Bilden är tagen just innan han ramlar, så det är egentligen en omöjlig balansakt som inte riktigt ingår i koreografin. Yvan blev nästan till ett japanskt tecken.”

Foto: LESLEY LESLIE-SPINKS
GAMMAL OCH DÖRR
”Det är från filminspelningen av Gammal och dörr. Birgit Cullberg är 83 år. För mig är bilden dubbel, både minnet av kärleken och den kärlek som uppstår i ögonblicket. Hon är 20 år lika mycket som 80. Det poetiska rummet är den här fint målade fonden som Karin Ek har gjort”.

GAMMAL OCH DÖRR ”Det är från filminspelningen av Gammal och dörr. Birgit Cullberg är 83 år. För mig är bilden dubbel, både minnet av kärleken och den kärlek som uppstår i ögonblicket. Hon är 20 år lika mycket som 80. Det poetiska rummet är den här fint målade fonden som Karin Ek har gjort”.

Foto: LESLEY LESLIE-SPINKS
GAMMAL OCH DÖRR
”Här försöker Mats Ek hjälpa kameramannen Raymond Wemmelöv som filmar Birgit Cullberg på golvet. Filmprojektet Gammal och dörr spelades in för tv 1991 men sändes aldrig. Därför fick vi möjlighet av Mats Ek att ha med dvd:n i boken om honom.”

GAMMAL OCH DÖRR ”Här försöker Mats Ek hjälpa kameramannen Raymond Wemmelöv som filmar Birgit Cullberg på golvet. Filmprojektet Gammal och dörr spelades in för tv 1991 men sändes aldrig. Därför fick vi möjlighet av Mats Ek att ha med dvd:n i boken om honom.”

Foto: LESLEY LESLIE-SPINKS
ICKEA ”Baletten Ickea är en omarbetning av Fluke och det här är en repetitionsbild med Ana Laguna och Mats Ek från Dansens hus. Jag tycker att bilden är så skön. Och man undrar ju vart Mannen är på väg egentligen. Det finns ofta något drastiskt i Mats Eks koreografi.”

ICKEA ”Baletten Ickea är en omarbetning av Fluke och det här är en repetitionsbild med Ana Laguna och Mats Ek från Dansens hus. Jag tycker att bilden är så skön. Och man undrar ju vart Mannen är på väg egentligen. Det finns ofta något drastiskt i Mats Eks koreografi.”

Foto: LESLEY LESLIE-SPINKS
ALUMINIUM
”Det är Johanna Lindh från öppningssolot till Aluminium där hon är ensam i köket, med disk dessutom. Tekniskt försökte jag fånga hennes fötter tillsammans, men det här blev nästan bättre; som en pappersdocka, fastkedjad vid hemmet och tallrikarna.”

ALUMINIUM ”Det är Johanna Lindh från öppningssolot till Aluminium där hon är ensam i köket, med disk dessutom. Tekniskt försökte jag fånga hennes fötter tillsammans, men det här blev nästan bättre; som en pappersdocka, fastkedjad vid hemmet och tallrikarna.”

Foto: LESLEY LESLIE-SPINKS
STÄLLE
”Det här är i början av duetten Ställe med Ana Laguna och Michail Barysjnikov. Det finns en närhet och tillit i deras kontakt, det är så subtilt. Det är kanske också så i en relation att en bär och en blir buren; en som håller och en som faller.”

STÄLLE ”Det här är i början av duetten Ställe med Ana Laguna och Michail Barysjnikov. Det finns en närhet och tillit i deras kontakt, det är så subtilt. Det är kanske också så i en relation att en bär och en blir buren; en som håller och en som faller.”

Foto: LESLEY LESLIE-SPINKS
CARMEN
”Affischbilden till Carmen är tagen med blixt och hela faderullan. Ana Laguna som inte röker fick röka tills hon nästan spydde, det var hemskt. Carmen är en kvinna som äter män till frukost. Bilden uttrycker en medvetenhet om hennes kraft och makt.”

CARMEN ”Affischbilden till Carmen är tagen med blixt och hela faderullan. Ana Laguna som inte röker fick röka tills hon nästan spydde, det var hemskt. Carmen är en kvinna som äter män till frukost. Bilden uttrycker en medvetenhet om hennes kraft och makt.”

Foto: LESLEY LESLIE-SPINKS
DANS MED NÄSTAN ”Det är från skapandet av Dans med nästan på Stockholms stadsteater, Mats Eks inledning mot att göra dansteater. Yvan Auzelys hand är en typisk Mats Ek–detalj där den blir till en hel människa.”

DANS MED NÄSTAN ”Det är från skapandet av Dans med nästan på Stockholms stadsteater, Mats Eks inledning mot att göra dansteater. Yvan Auzelys hand är en typisk Mats Ek–detalj där den blir till en hel människa.”

Foto: LESLEY LESLIE-SPINKS
”Det är från Gamla barn och Anna Diehl dansar i en gråvit peruk som påminner en hel del om Birgit (Cullberg). Hon tar ett häftigt steg rakt ut i det okända, en känsla av allt–eller–inget. Jag tolkar det som att hon är både rädd men ändå fast besluten att satsa.”

”Det är från Gamla barn och Anna Diehl dansar i en gråvit peruk som påminner en hel del om Birgit (Cullberg). Hon tar ett häftigt steg rakt ut i det okända, en känsla av allt–eller–inget. Jag tolkar det som att hon är både rädd men ändå fast besluten att satsa.”

Foto: LESLEY LESLIE-SPINKS
Lesley Leslie-Spinks hänger sin Mats Ek-utställning på dansmuseet i Stockholm. På fotografiet: Michael barysjnikov och Mats bror Niklas Ek.

Lesley Leslie-Spinks hänger sin Mats Ek-utställning på dansmuseet i Stockholm. På fotografiet: Michael barysjnikov och Mats bror Niklas Ek.

Foto: DAN HANSSON
Lesley Leslie-Spinks.

Lesley Leslie-Spinks.

Foto: DAN HANSSON
Annons
Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons