X
Annons
X
Recension

Lenke Rothman, ”Att hopfoga den sönderfallande världen” Lenke Rothman lyckades skapa liv ur döda ting

Som 16-åring kom Lenke Rothman till Sverige från Auschwitz. Hennes konst kom att handla om att trotsa döden, att lappa ihop, att "hela". Joanna Persman ser den första utställningen med hennes konst på tio år och beskriver "ett av sommarens konstnärliga måsten".

Lenke Rothman i ett porträtt från 1959.
Lenke Rothman i ett porträtt från 1959. Foto: Lennart Arnér

Lenke Rothman (1929–2008) hade förmågan att ge liv åt döda ting. Hon trollade fram ansikten i gasväv och plast. Säkerhetsnålar, knappar, träbitar – allt dög som konstnärligt material. I verksviten ”Dagsboksblad” sydde hon ihop det förflutna med nuet.

Lenke Rothman i ett porträtt från 1959.

Foto: Lennart Arnér Bild 1 av 5

Lenke Rothman, ansikte i plast med guldtrådar, 1975.

Foto: Per Hüttner Bild 2 av 5

Lenke Rothman, ”Det dagliga könet”, 1977.

Foto: Forum för levande historia Bild 3 av 5

Lenke Rothman, ur sviten ”Fetischer mot onda ögon”, 1984, blandteknik.

Foto: Beata Cervin Bild 4 av 5

Lenke Rothman, "Att hopfoga den sönderfallande världen", utställningsvy på Forum för levande historia.

Foto: Beata Cervin Bild 5 av 5
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X