Lenke Rothman, ”Att hopfoga den sönderfallande världen”Lenke Rothman lyckades skapa liv ur döda ting

Som 16-åring kom Lenke Rothman till Sverige från Auschwitz. Hennes konst kom att handla om att trotsa döden, att lappa ihop, att ”hela”. Joanna Persman ser den första utställningen med hennes konst på tio år och beskriver ”ett av sommarens konstnärliga måsten”.

Under strecket
Publicerad
Lenke Rothman i ett porträtt från 1959.

Lenke Rothman i ett porträtt från 1959.

Foto: Lennart Arnér
Lenke Rothman, ansikte i plast med guldtrådar, 1975.

Lenke Rothman, ansikte i plast med guldtrådar, 1975.

Foto: Per Hüttner
Lenke Rothman, ”Det dagliga könet”, 1977.

Lenke Rothman, ”Det dagliga könet”, 1977.

Foto: Forum för levande historia
Lenke Rothman, ur sviten ”Fetischer mot onda ögon”, 1984, blandteknik.

Lenke Rothman, ur sviten ”Fetischer mot onda ögon”, 1984, blandteknik.

Foto: Beata Cervin
Lenke Rothman, "Att hopfoga den sönderfallande världen", utställningsvy på Forum för levande historia.

Lenke Rothman, "Att hopfoga den sönderfallande världen", utställningsvy på Forum för levande historia.

Foto: Beata Cervin
Annons

Lenke Rothman (1929–2008) hade förmågan att ge liv åt döda ting. Hon trollade fram ansikten i gasväv och plast. Säkerhetsnålar, knappar, träbitar – allt dög som konstnärligt material. I verksviten ”Dagsboksblad” sydde hon ihop det förflutna med nuet.

Ett av sommarens konstnärliga måsten är ett besök på Forum för levande historia. Här visas ett fint urval av Rothmans vidunderliga konst. Utställningen är en självständig upptakt till en storskalig presentation i Sörmlands museums nya byggnad i Nyköping i november i år.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons