Lektorns ombyte förbryllade

IDENTITET. Högskoleläraren undervisade ena dagen i folkdräkt och nästa i niqab. Copywritern klädde sig som sina 35 år yngre kollegor. Konsthögskolestudenten bytte identitet från punk till karriärkvinna. Alla fick de känna på klädernas makt.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
Maragerat Melin, högskolelektor i Malmö ville testa sina elevers kritiska sinnelag genom att byta klädidentitet vid varje undervisningstillfälle. Ibland kom hon i folkdräkt. Klicka framåt och se andra exempel,

Maragerat Melin, högskolelektor i Malmö ville testa sina elevers kritiska sinnelag genom att byta klädidentitet vid varje undervisningstillfälle. Ibland kom hon i folkdräkt. Klicka framåt och se andra exempel,

Foto: PRIVAT
Färgglad.

Färgglad.

Foto: PRIVAT
Klädd för fest.

Klädd för fest.

Foto: PRIVAT
I palestinasjal.

I palestinasjal.

Foto: PRIVAT
Kulturtant.

Kulturtant.

Foto: PRIVAT
Maragareta Melin som tant, modell äldre.

Maragareta Melin som tant, modell äldre.

Foto: PRIVAT
Reklammannen Tomas Hedblom, 58 år, experimenterade genom att hålla föredrag klädd (t h) som reklambyråns yngste medarbetare.

Reklammannen Tomas Hedblom, 58 år, experimenterade genom att hålla föredrag klädd (t h) som reklambyråns yngste medarbetare.

Foto: PRIVBAT, DAVID EINAR
Linnéa Sjöberg, konststudent, förvandlade sig i ett konstprojekt från en stil inspirerad av flera subkulturer...

Linnéa Sjöberg, konststudent, förvandlade sig i ett konstprojekt från en stil inspirerad av flera subkulturer...

Foto: PRIVAT
...till karriärkvinna. ”Reclining” kallar hon den här bilden.

...till karriärkvinna. ”Reclining” kallar hon den här bilden.

Foto: PRIVAT
Annons

Tomas Hedblom är copywriter, men har aldrig brytt sig så mycket om reklambyråernas klädkod. Han kan inte räknas in i de trendiga svartkläddas skara utan beskriver sig som ”en tunnhårig 58-åring med högst ordinär klädsel”.

När han skulle hålla föredrag om varumärkesbyggande kom han på att han skulle klä sig som de allra yngsta på Markus Reklambyrå i Linköping där han arbetar, för att illustrera hur fel det blir om man försöker bygga ett varumärke utifrån.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons