Lektion ute är inne i utlandet men inte här

GODA EFFEKTER. Bättre skolresultat, ökad koncentration och friskare barn med lektioner i det fria. Ändå är utomhuspedagogik inte obligatorisk i svensk lärarutbildning.

– Här handlar skoldebatten så mycket om läraren i klassrummet, tycker Anders Szczepanski, på Linköpings universitet.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
”Utomhus undervisar man i en autentisk miljö och undviker andrahandsupplevelser”, säger Anders Szczepanski. Jordgloben har han med sig på sina föreläsningar, bland annat som en symbol för det gränslösa lärandet.

”Utomhus undervisar man i en autentisk miljö och undviker andrahandsupplevelser”, säger Anders Szczepanski. Jordgloben har han med sig på sina föreläsningar, bland annat som en symbol för det gränslösa lärandet.

Foto: THERESE JAHNSON
Emilia Fägerstam.

Emilia Fägerstam.

Foto: ANNA BÄCKLIN LINDÉN
Annons

– Sverige riskerar att hamna i det pedagogiska bakvattnet.

De hårda orden är Anders Szczepanskis. Han är chef för Nationellt centrum för utomhuspedagogik vid Linköpings universitet där Sveriges enda masterutbildning i utomhuspedagogik ges. Sedan starten 1993 har omkring 600 lärare gått igenom masterprogrammet och ungefär 4 500 lärare har gått kurser i utomhuspedagogik.

Annons
Annons
Annons