X
Annons
X
Recension

Frankenstein 2.0 Lekfullt och pretentiöst i tilltalande blandning

Jonas Nerbe och Frida Bergh i en tematiskt helgjuten uppsättning. Foto: ANNIKA FORSLUND RIMBLÉUS

**Jonas Nerbe **och Jan-Erik Sääf har tidigare gjort flera originella musikalproduktioner som byggt på teorier om det mänskliga psyket, med utgångspunkt från både Freud och Jung. Den här gången har gruppen, som kallar sig Stockholms musikteater, SMT, låtit sig inspireras av Mary Shelleys bok om Frankensteins monster och gett sig in på upptäcktsfärd i gränslandet mellan maskin och människa.

Huvudpersonen Adam, som likt Shelleys hoplappade monster får liv i en inledande scen, har fått ett chip inopererat i hjärnan som ska förändra hans personlighet. Han är en dömd fånge som har misshandlat sin sambo så allvarligt att hon har fått en hjärnskada, vilket gör det svårt för henne att komma ihåg saker, medan han minns desto mer – till exempel hela OCR-numret på den senast betalda räkningen.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X