Annons

The match / The man who grew common in wisdomLekfullt när Cullberg jagar dansens essens

Adam Schütt, Suelem de Oliveira da Silva och Eleanor Campbell i ”The match” av Deborah Hay.
Adam Schütt, Suelem de Oliveira da Silva och Eleanor Campbell i ”The match” av Deborah Hay. Foto: Urban Jörén

Den amerikanska koreografen Deborah Hays pionjärinsats för dansen speglas i Cullbergs senaste program: ett solo som Hay själv dansade 1989 och det komplexa ”The match” som är både en kvartett och fyra solon i ett verk.

Publicerad

Även om det skiljer drygt femton år mellan verken som ingår i Cullbergs senaste samarbete med Deborah Hay är det åtskilligt som förenar dem. Som en av grundarna av Judson Dance Theater i New York tillsammans med Trisha Brown, Lucinda Childs och Yvonne Rainer i början av 1960-talet har hon hela tiden arbetat med att plocka isär dansen i alla sina beståndsdelar för att genast sätta ihop den på nytt. Vilket innebär att hennes koreografiska verktygslåda växer på ett sökande och nyfiket sätt samtidigt som den utgår från det allra mest grundläggande, det vill säga kropp, röst, rytm, minne och rörelse.

Men nu handlar det alltså om två mindre verk, sett till antalet dansare, men som båda är så komplexa att man så snart som möjligt skulle vilja se om dem för att kunna upptäcka alla detaljer och speciellt i ”The match” se vilka val som de fyra dansarna gör en annan gång. Eftersom de fyra solona alterneras mellan flera dansare varierar föreställningen från kväll till kväll även om grundstrukturen i det knappt timslånga verket består.

Suelem de Oliveira da Silva, Adam Schütt, Eleanor Campbell och Anand Bolder i ”The match” av Deborah Hay.

Foto: Urban Jörén Bild 1 av 2

Eva Mohn i "The man who grew common in wisdom".

Foto: Dajana Lothert Bild 2 av 2
Annons
Annons
Annons