X
Annons
X

”Lek inte sociala ingenjörer i skoldebatten”

Det är hög tid att svensk skoldebatt utgår ifrån fakta och empiri. Önsketänkande om kamrateffekter och "rätt blandning av eleverna" är inte lösningen på skolans utmaningar, skriver Ulla Hamilton, Friskolornas riksförbund, i en replik.

Elevers bakgrund har stort fokus i svensk skoldebatt. Trots att det ofta påstås att betydelsen har ökat så har IFAU, Uppsala universitet, i sin forskning visat att betydelsen av elevens bakgrund inte har ökat. Den svenska skolan lyckas helt enkelt inte med sitt kompensatoriska uppdrag. Elever från hem med lägre utbildningsnivå får lika lite i dag som tidigare, bättre förutsättningar tack vare skolan.

I stället för att fråga sig hur detta kan komma sig så lyfts till exempel den så kallade kamrateffekten upp i den svenska skoldebatten. Nu senast av de S-märkta debattörerna Lina Stenberg och Anders Österberg, i en debattartikel i SvD (13/8). Men det finns ingen entydig forskning som visar på att denna effekt finns.

Ulla Hamilton

Foto: Magnus Johansson, Friskolornas riksförbund Bild 1 av 3
Foto: Lars Pehrson Bild 2 av 3

Ulla Hamilton

Foto: Magnus Johansson, Friskolornas riksförbund Bild 3 av 3
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X