Lejdtrafiken Sveriges andningshål under världskriget

När Tyskland den 9 april 1940 angrep Danmark och Norge spärrades Skagerrak av för svensk sjöfart. Avspärrningen skulle fortsätta andra världskriget ut och innebära en grundläggande förändring av svensk handel och försörjning.

Under strecket
Publicerad
Sunnanland anländer till Göteborg från San Antonio och Valparaiso 31 augusti 1942. Sunnanland gjorde sammanlagt 11 Lejdresor. Svenska Orientlinjen (Broströms) hade 7 lastfartyg i Lejdtrafik som gjorde sammanlagt 53 seglatser.

Sunnanland anländer till Göteborg från San Antonio och Valparaiso 31 augusti 1942. Sunnanland gjorde sammanlagt 11 Lejdresor. Svenska Orientlinjen (Broströms) hade 7 lastfartyg i Lejdtrafik som gjorde sammanlagt 53 seglatser.

Foto: TH. CHRISTIANSSON/TT
Annons

Innan den så kallade lejdtrafiken kunde komma igång efter avtal i februari 1941, hade Sverige bara små gluggar mot väst. En var Finlands hamn Petsamo vid Barents hav. Via Petsamo fick Sverige bland annat ett mindre antal halvmoderna amerikanska jaktplan i en av de få beställningar som verkligen levererades. Det var dock långa lastbilstransporter på dåliga vägar.

På andra sidan Östersjön fanns Sovjetunionen. Men svenska förhoppningar om betydande sovjetiska leveranser av olja infriade inte, konstaterade den svenske toppdiplomaten Gunnar Hägglöf i sin bok ”Samtida vittne”. Hägglöf ledde svenska handelsförhandlingar under hela andra världskriget. Kanske var orsaken att Sovjet ända tills det tyska angreppet midsommarn 1941 pliktskyldigt fortsatte att leverera olja och andra råvaror till Tyskland.

Annons
Annons
Annons