Annons

Lego vädjar till butiker: Sluta sälja Lego-poliser

Black lives matter-rörelsen har åter sig spridit sig i USA och bolag tvingas ta ställning.
Black lives matter-rörelsen har åter sig spridit sig i USA och bolag tvingas ta ställning. Foto: Richard Vogel/AP

Danska Lego och svenska klädjätten H&M donerar miljonbelopp för att stödja svarta amerikaner. Men att ta ställning i protesterna som spridit sig över USA är inte en helt enkel utmaning, säger en varumärkesexpert till SvD.

Under strecket
Publicerad

Anna-Karin Lingham är varumärkesexpert.

Foto: Jini Sofia Lee

Den svarte amerikanen George Floyds död har gett nytt liv åt Black lives matter-rörelsen som vill belysa den strukturella rasism som svarta amerikaner lider av, så som att de blir stoppade och utsatta för våld av polisen betydligt oftare än vita.

I takt med att protesterna har spridit sig runt om i USA har allt fler bolag tagit ställning för proteströrelsen, exempelvis genom att donera pengar. Bland bolagen som har gått ut och stöttat Black lives matter-rörelsen finns amerikanska techjättar som Netflix och Facebook. Men även svenska klädjätten H&M har tagit ställning.

Annons
Annons
Annons