Annons
Recension

Moster MalvinaLefflers giftigheter biter än

Anita Wall och Görel Crona.
Anita Wall och Görel Crona. Foto: PETRA HALLBERG
Under strecket
Publicerad

**”Moster Malvina” **är det senaste tillskottet i återupplivandet av Anne Charlotte Lefflers produktion. Denna lilla dramatiska enaktare från 1890 handlar liksom ”Sanna kvinnor” om de traditioner och fördomar som kringgärdar människors, särskilt kvinnors, liv. Malvina Isberg hamnar, trots högdraget motstånd, på ett hem för mindre bemedlade, bättre kvinnor, så kallade pauvres honteuses. Hon är beroende av rikare släktingar, men hatar att släppa sin självständighet.På ”hemmet” sätter hon näsan i vädret och tar sig rätten att se ner på Hötorsghandlerskan fru Svenson, som i sin tur hugger åt höger och vänster, och antyder oegentligheter i Moster Malvinas närmaste släkt. Deras konflikt rör börd och sexualmoral.

Mathias Lafolie har regisserat stycket för Strindbergs intima teater, och försökt ge större plats åt kollektivet av kvinnor, sysslolösa och uttråkade i sin nya miljö. Efter en tillagd introduktion börjar föreställningen med att de, uppradade som panelhönor, talar rakt ut i luften, utan att någon lyssnar på dem.

Annons
Annons
Annons