Lee Miller träder fram

Hon var modell, kändisfotograf, societetshustru, krigskorrespondent och brottades med alkoholism och depression – Lee Millers liv innehöll allt det stoff en bra veckotidningsstory vävs av. I förbifarten skapade hon ­också surrealistisk konsthistoria. Nu visas hennes bilder i en stor utställning på Millesgården.

Under strecket
Publicerad
Annons

Tre stora konstnärer skapade varsin bild av Lee Miller, samtliga med erotisk laddning. Den på sin tid främste Art déco-illustratören Georges Lepape tecknade hennes porträtt som en ikon för tidens mode till Vogues omslag i november 1927. Tjugo år gammal blev hon symbolen för ”the flapper”, det nya fria utseendet. Man Ray skapade sin berömda målning L’heure d’observatoire med motiv av hennes nära två meter långa röda läppar, som han förstorat upp från ett fotografi, svävande mot en aftonsky. Hon var tjugofem och hade nyligen lämnat honom. Pablo Picasso målade henne inte mindre än sex gånger, hon hade just fyllt trettio.

Men den mest kända bilden av Lee Miller är ett fotografi av henne i badkaret taget av fotografkollegan, vännen och älskaren David E Sherman. De hade precis kommit till det ockuperade München som amerikanska krigskorrespondenter i slutet av april 1945. Samma dag hade Lee Miller fotograferat järnvägsvagnar fyllda av döda fångar i koncentrationslägret Dachau. På kvällen lyckades de rekvirera nattkvarter i ett hus med fungerande varmvatten. Väl på plats förstod de att de hamnat i en av Adolf Hitlers lägenheter och insåg att de hade ett världsscoop. De ställde ett porträtt av Führern på badkarskanten, placerade ett par skitiga arméstövlar på den vita badrumsmattan och fotograferade varandra i badet för att sedan tillbringa natten i Eva Brauns säng. Av en ödets nyck ungefär vid samma tidpunkt som dess ägarinna och hennes make tog livet av sig i Berlin.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons