Hugo Rehnberg

Sveriges mest omtalade intervjuform – nu som podcast. Hugo Rehnberg möter en ny gäst varje vecka.

GÅ TILL PODDEN

Lyssna på Min helg-podden

Sveriges mest omtalade intervjuform – nu som podcast. Hugo Rehnberg möter en ny gäst varje vecka.

GÅ TILL PODDEN
Hälsa

Professorn: ”LCHF är den värsta myten”

Det talas allt mer om antiinflammatorisk kost, hälsosamma tarmfloror och goda bakterier. Professorn Stig Bengmark har forskat på ämnet i decennier.

Under sina 30 år som kirurg slogs Stig Bengmark av hur sårbar kroppen är och vad fel kost kan orsaka. Han blev allt mer övertygad om att dåliga matvanor kan orsaka sjukdomar som cancer, diabetes, Alzheimer och hjärt- och kärlsjukdomar. Efter pensionen valde Stig att lägga allt fokus på tarmfloran – 30 år senare sammanfattar han sin forskning i boken Välj hälsa!.

Annons
X

­– Jag känner äntligen att antiinflammatorisk kost har slagit rot. Food Pharmacy har brett jättemycket mark, berättar Stig.

Många känner till Food Pharmacy, som både bloggat, föreläst och släppt böcker om ämnet – där de utgått från just Stigs forskning. Så, vad handlar det hela om? Inflammation är sjukdomarnas moder, skriver han. I studier på både djur och människor har man sett att personer med kroniska sjukdomar ofta har förlorat stora delar av sin godartade tarmflora, som delvis ersatts av elakartade bakterier.
– Inflammation börjar i tarmen men sprider sig sedan i hela kroppen, förklarar han.

För att upprätthålla en god hälsa krävs daglig motion, stresskontroll och rätt kost. Det sistnämnda är en vetenskap i sig, men kan sammanfattas med att undvika socker, fett, mejeriprodukter, raffinerade hushållsoljor som oliv-, solros- och rapsolja samt processat kött och istället öka mängden frukt och grönt.

Hur noggrann måste man vara?
– Tyvärr måste man vara lite utav en fundamentalist. Bakteriefloran är väldigt känslig och får den inte rätt föda så tackar den för sig. Det gäller speciellt den godartade floran, då tar den elakartade över.

Vad har du för tips till nybörjare som vill lägga om sin livsstil?
– Motion är a och o, det har en mirakulös effekt på hälsan och stress, som är orsaken till högt blodtryck och hjärt- och kärlsjukdomar. Vad gäller kost är det svårt att sätta något före det andra, men att utesluta mejeriprodukter och gluten är väldigt viktigt. Sen ska vi i Norden fylla på med D-vitamin under vintertid. Många har även jodbrist.

Vilka andra livsmedel ska man helst undvika?
– Det finns överväldigande bevis på att fett som består av långa kedjor skapar inflammation. Den värsta myten är LCHF, då ersätter man socker med fett. I min värld ska man ersätta det med frukt och grönt. Jag väljer att tillämpa RCRF istället – rätt kolhydrater och rätt fett, som avokado- och kokosfetter.

Att lägga om sin kost kan verka tidskrävande, vad har du för tips till alla som lever ett hektiskt liv?
– Det behöver inte ta längre tid att laga bra mat. Se till att fylla på frysen med nyttigheter, det fungerar minst lika bra som färskt. Sen tycker jag man ska investera i en höghastighetsmixer och göra smoothies. Äter man 800 gram färskt eller fryst grönt per dag så minskar risken för sjukdomar med dryg 25 procent.

Stig Bengmark, läkare och professor emeritus, är aktuell med boken Välj hälsa!.

Till Toppen