Recension

Coffee, Moi & The DonnaLättsam lek med Madonna

Under strecket
Publicerad
Annons

Det är passande att åskan går domedagslikt när Carl Olof Berg och Pontus Lidberg har urpremiär på sin show för Dansmuseets scen i den storslagna före‑detta bankhallen som här förvandlas till såväl catwalk som ekande kyrkorum. Viss kitsch­varning kan utfärdas när dessa män i stilettklackar undersöker koder och identiteter kring begreppet oskuld, via Madonnas 1980-talshit Like a Virgin. Att Fernand Légers 1920-talsverk Världens skapelse bildar fond gör inte tolkningsmöjligheterna färre.

Det börjar så oskuldsfullt rart med att Carl Olof Berg med ”kvinnlig” ljus röst sjunger Like a Virgin, till dragspel. Maskerad­leken med genus och andra identitetsmarkörer (hora/madonna) är genomgående och hotar ett tag att bli ganska statisk, då Berg poserar till playback medan Lidberg klär honom i lager på lager av disparata skal. Man blir imponerad av deras uthållighet i de skyhöga pumpsen men hinner också tänka att det här känns lite gammalt och att exempelvis Dorte Olesen har utforskat temat mer subtilt, också med blick mot betraktaren.

Annons
Annons
Annons