Annons
Recension

Revoltens decenniumLättkonsumerad konsumtionskritik

Marina Abramović: ”Art must be beautiful / Artist must be beautiful”.
Marina Abramović: ”Art must be beautiful / Artist must be beautiful”. Foto: FOTO: STAFFAN LÖWSTEDT
Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

**När Kulturhuset **tar ett grepp om politiska tendenser i konsten är det revolt, rött och 60-tal. Fast de flesta verken går i svart och vitt med fotografier, grafik, rispiga videofilmer och dokumentation. ”Revoltens decennium” sträcker sig från början av 1960-talet till mitten av 1970-talet – det här var en tid när det hände saker, åtminstone så som vi väljer att minnas den.

Ett fotocollage av Carl-Johan de Geer, för övrigt den enda svenska konstnären, ringar in schablonbilden av tiden. Vi ser studentuppror, en ung Palme, antirojalister, Warhols Brilloboxar, protest och fest, nakna tuttar och röka. Man frågar sig med utställningen vad som är politisk konst och vad som gör konst politisk.

Annons
Annons
Annons