Lättare planka med säkrare spärrar

SL införde sina nya spärrar i Stockholms tunnelbana för att stoppa tjuvåkning. Men kritikstormen mot att spärrarna skadar trafikanter blev för stor och nu ändras inställningarna så att glasdörrarna stängs mjukare och säkerhetsavstånden blir större. Risken för fuskåkande ökar, medger SL.

Under strecket
Publicerad

Serviceteknikern Linus Möller konfigurerar tunnelbanespärrarna på Slussens tunnelbanestation. Med hjälp av en bärbar dator kopplar han in sig i spärrens datasystem och kontrollerar att sensorerna fungerar som de ska.

Foto: ANNIKA AF KLERCKER, SVENSKA DAGBLADET
Annons

5-10 centimeter, så smal är säkerhetszonen på SL:s glasspärrar i dag. Om sensorerna i dörrarna inte känner av att det finns en person inom den radien så smälls de igen.

I takt med att det nya spärrsystemet som skulle minska fuskåkandet har ersatt de gamla vändkorsen har skadorna ökat och resenärer har rapporterat in allt från blåmärken till frakturer. Förra året anmäldes 128 person- eller sakskador efter incidenter i tunnelbanespärrar, en
dryg fördubbling från 2010 då 53 fall rapporterades in.

Annons
Annons
Annons