X
Annons
X

Lättare planka med säkrare spärrar

SL införde sina nya spärrar i Stockholms tunnelbana för att stoppa tjuvåkning. Men kritikstormen mot att spärrarna skadar trafikanter blev för stor och nu ändras inställningarna så att glasdörrarna stängs mjukare och säkerhetsavstånden blir större. Risken för fuskåkande ökar, medger SL.

Serviceteknikern Linus Möller konfigurerar tunnelbanespärrarna på Slussens tunnelbanestation. Med hjälp av en bärbar dator kopplar han in sig i spärrens datasystem och kontrollerar att sensorerna fungerar som de ska.
Serviceteknikern Linus Möller konfigurerar tunnelbanespärrarna på Slussens tunnelbanestation. Med hjälp av en bärbar dator kopplar han in sig i spärrens datasystem och kontrollerar att sensorerna fungerar som de ska. Foto: ANNIKA AF KLERCKER, SVENSKA DAGBLADET

5-10 centimeter, så smal är säkerhetszonen på SL:s glasspärrar i dag. Om sensorerna i dörrarna inte känner av att det finns en person inom den radien så smälls de igen.

Serviceteknikern Linus Möller konfigurerar tunnelbanespärrarna på Slussens tunnelbanestation. Med hjälp av en bärbar dator kopplar han in sig i spärrens datasystem och kontrollerar att sensorerna fungerar som de ska.

Foto: ANNIKA AF KLERCKER, SVENSKA DAGBLADET Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X