Annons

Lättare att tända på motorn än bilen

CX-30 är en på många sätt ordinär bilmodell med en mycket speciell motorteknik: bensinmotorn kan fungera som en dieselmotor för att spara bränsle.
CX-30 är en på många sätt ordinär bilmodell med en mycket speciell motorteknik: bensinmotorn kan fungera som en dieselmotor för att spara bränsle. Foto: Pontus Lundahl/TT

Är det tack och god natt för bensinmotorer? Det tror inte Mazda som tar ett nappatag på förbränningstekniken med en bensinmotor som kan fungera som en dieselmotor. Vi hittar den bland annat i nya CX-30, en kompakt och trivsam suv-modell.

Under strecket
Publicerad

Mazda har gaskat upp sin design de senaste tio åren och mest av allt är bilarnas frontpartier iögonfallande och lätta att känna igen i trafiken.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Hastighetsmätaren är faktiskt inte något fysiskt instrument utan en digitalskärm. Men informationen kan varieras förvånansvärt lite, en förspilld möjlighet kan tyckas.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Instrumentpanelen har en lågmäld, elegant form och de digitaliserade inslagen är diskreta. Finfin ergonomi. Sätenas läderklädsel, som ingår i utrustningsversionen Cosmo, är lite hal.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Baksätet är absolut godtagbart, så länge inte framsätespassagerarna skjuter bak sina stolar för långt. Hög midjelinje ger instängd känsla, ljus klädsel lättar upp intrycket.

Foto: Pontus Lundahl/TT
Foto: Toyota
Foto: Anders Wiklund/TT

Håhåjaja, ännu en kompakt suv med knubbig karossform anmäler sig för tjänstgöring på den svenska bilmarknaden. Min intressebarometer pekar mot mojnande vind – hur många bilmodeller med ungefär samma utförande i den här genren finns det plats för?

Svar: förmodligen många fler. Den här biltypen, som ofta benämns crossover, blir ett allt populärare alternativ till traditionella små- och kompaktbilar. De köpare som tidigare stegade rakt mot en Peugeot 308 köper i dag en 3008, Volkswagenkunder med Polo i blick kommer hem med en T-roc eller T-cross istället.

Annons
Annons
Annons