Annons

Lätta karossen fick användarna att njuta

Grunden för aluminiumexperimentet var storsäljaren Fort Taurus, med en kaross av aluminium blev den mycket lättare – och snabbare.
Grunden för aluminiumexperimentet var storsäljaren Fort Taurus, med en kaross av aluminium blev den mycket lättare – och snabbare. Foto: Ford Motor Company

Numera avsomnade Mercury experimenterade på sin tid med aluminium som konstruktionsmaterial. Erfarenheterna har i dag hittat ner i var och varannan vardagsbil.

Publicerad

Dagens bilar är ett sammelsurium av tillverkningstekniker – och material. Receptet på att koka ihop en kaross innehåller höghållfasta stålsorter, aluminium i plåt och gjutgods, plastmaterial och kompositer, svetsning, nitning, falsning, limning och en get slaktad vid midnatt.

Men så har det inte alltid varit. Sedan Citroën B11:s dagar har det varit kutym att stampa fram självbärande karosser ur helt vanligt, sopmjukt konstruktionsstål. Visst har det funnits undantag. Carrozzeria Touring i Milano handknackade fram aluminiumkarosser som monterades på skelett av tunnväggiga stålrör. Och Lloyd spände förstås upp galonkarosser över en träram. Men på det stora hela har bilindustrin varit en gigantisk plåtpress där man matat in stålplåt i ena änden och fått ut bilkarosser i den andra.

Karossramen till Mercury Sable AIV.

Foto: Ford Motor Company Bild 1 av 2
Foto: Ford Motor Company Bild 2 av 2
Annons
Annons
Annons