Lätt ton håller smärtan i schack

Under strecket
Publicerad
Annons

Kaddish för ett ofött barn av Imre Kertész
Radioteatern
Övers Ervin Rosenberg
Bearbetning och regi Anders Carlberg

”Har ni barn?” frågar professor Oblat under en promenad i skogen, och denna fråga fungerar som en madeleinekaka för författaren, som egentligen dragit sig undan världen för att arbeta.
Anders Carlberg har i samband med Nobelprisutdelningen gjort en radiobearbetning av en del av Imre Kertész roman ”Kaddish för ett ofött barn”. Kaddish är en judisk bön för de döda, så det ligger en ironi i att tala om kaddish för någon som inte är född.
Samtidigt är det på grund av alla de döda som barnet, den fräkniga flickan, eller den trilske pojken, inte är fött. Detta sägs inte rent ut; författarjagets berättelse rör sig runt frågan om det ofödda barnet, om en judisk identitet som paradoxalt nog blir till först i och med nazisternas förföljelser och mord. Barnlösheten framstår som ett slags självmord, ett sätt att utplåna ett liv genom att skära av bandet till framtiden.
Kertész skriver med lätt ton,
som liksom håller smärtan i schack, och Sven Wollter som ”jag” förmedlar den mångskiktade berättelsen i sin röst, så rik på nyanser och motsägelser.
Där finns humorn sida vid sida med den återhållna vreden över påståendet att Auschwitz inte kan förklaras. Hans författare menar att det onda finns, därför att det är någon som tjänar på det. Mycket mer obegriplig är godheten, som inte förefaller ”naturlig” utan som ett rent under, mellan människor som berövats allt.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons