Patricia Hedelius:Vi lurar oss själva i Black Friday-hysterin

Lönefredag i kombination med det senaste adopterade påfundet från USA, Black Friday, ser ut att bli en riktig hit för handeln. Elgiganten rapporterar försäljningsrekord och H&M rapporterade om köbildning i sin näthandel.

Under strecket
Publicerad
Foto: Gorm Kallestad/TT
Annons

Black Friday, som avslutar amerikanarnas helgfirande Thanksgiving, och som helt uppenbart är skapat av handeln för att öka konsumtionen brukar ses som startskottet för julhandeln. En endagsrea, och helst kraftfull sådan, ska få kunderna att lätta lite extra på plånböckerna. Handlare i Sverige har de senaste åren hakat på Black Friday-konceptet med full kraft. Sannolikt därför strategin verkar lyckas, i alla fall kortsiktigt.

Även om många av oss slår till på fredagens extra bra priser med baktanken att slippa delta i den värsta julhandeln så är det nog lätt att lura sig själv. Slutsumman för julklapparna blir lite högre än vad vi från början tänkt oss eftersom vi satte igång att handla dem tidigare. Det ligger i korten att även årets julhandel sätter nytt rekord om man ska tro på Handelns utredningsinstitut. 77,7 miljarder kronor väntas den omsätta menar HUI.

Annons
Annons
Annons